Domowe słoneczko, czyli jak walczyć z jesienną depresją

Mamy dobrą wiadomość dla osób, które łatwo ulegają jesiennej chandrze. W sprzedaży są profesjonalne lampy antydepresyjne, które ze względu na niewielkie rozmiary i efektowny wygląd mogą się stać dodatkową dekoracją wnętrza.
Co to jest światłoterapia?

Nazywana też fototerapią jasnym światłem, polega na naświetlaniu odpowiednimi lampami, aby uzupełnić dzienną dawkę światła słonecznego. Pomaga regulować m.in. mechanizm wydzielania melatoniny i wewnętrzne rytmy biologiczne.

Wjakim celu stosuje się światłoterapię? Lista wskazań jest dosyć długa: od depresji sezonowej (zimowa, jesienno- -zimowa), przez problemy ze snem (m.in. bezsenność), stres, stan ogólnego rozbicia i zmęczenia, łagodzenie dolegliwości związanych z napięciem przedmiesiączkowym i menopauzą, po nadpobudliwość i zaburzenia koncentracji uwagi. Podczas naświetlań lampą antydepresyjną można czytać, pisać, oglądać telewizję. Nie trzeba patrzeć wprost na źródło światła, lecz należy mieć je w polu widzenia (najlepiej jeśli światło pada lekko z góry). Skuteczność światłoterapii zależy od natężenia oświetlenia - musi to być co najmniej 2500 luksów. Przed zakupem warto dokładnie przeczytać ulotkę i sprawdzić, czy lampa spełnia te wymagania. A korzystając z niej, należy ściśle przestrzegać zaleceń podanych przez producenta w instrukcji.

Kilka zasad światłoterapii

. Naświetlamy się 3-5 razy w tygodniu, w całym okresie jesienno-zimowym. Sesja powinna trwać od 0,5 do 1-2 godzin.

. Wskazane jest naświetlanie pomiędzy godziną 6 a 18; najlepsze efekty uzyskamy w godzinach porannych.

. Można także podzielić sesję na kilka krótszych cykli podczas tego samego dnia.



Więcej o: