Uszkodzony sufit podwieszony

W salonie zaplanowałem sufit podwieszony, złożony z dwóch części znajdujących się na różnych poziomach. Wkrótce po zamocowaniu płyt i pomalowaniu sufitu oderwała się jego niższa część - urwał się wieszak podtrzymujący profile i płyty. Pamiętam, że na opakowaniach profili był znak B, więc nie były "bylejakie". Kto powinien naprawić uszkodzony sufit - wykonawca czy producent płyt i profili? Na co zwrócić uwagę przy ponownym montowaniu sufitu, by taka awaria już się nie powtórzyła?


1 Sufit solidnie zamocowany

Stabilność konstrukcji sufitu podwieszonego zależy od tego, czy został właściwie zamontowany, a na to składają się następujące elementy:

  • całkowita masa poszycia, zależna od grubości zastosowanych płyt - grubość ta powinna być dobrana do miejsca, w którym sufit będzie wykonany (np. do rodzaju stropu, wielkości pomieszczenia);

  • rozstaw profili i miejsc ich mocowania - które muszą być dostosowane do masy poszycia oraz sztywności płyt;

  • elementy do mocowania profili - ich nośność powinna odpowiadać obciążeniom (masa rusztu i poszycia, obciążenia dodatkowe, np. wełną mineralną wygłuszającą strop, a także ciężar opraw oświetleniowych).

    Jakość sufitów podwieszanych zależy nie tylko od staranności wykonawstwa, ale też od właściwego doboru materiałów. Na rynku są różne materiały na sufity, jednak nie wszystkie do siebie pasują.

    2 Jakość wykończenia

    Wygląd powierzchni licowej sufitu zależy od poprawnego zastosowania taśm spoinowych i mas szpachlowych do wykańczania połączeń płyt oraz maskowania łbów wkrętów mocujących płyty do rusztu. Masami uzupełnia się też ewentualne niewielkie ubytki powierzchni płyt. Spoinowanie połączeń płyt to ważny etap wykańczania sufitów z płyt gipsowo-kartonowych. Naprawianie źle wykonanych, pękających spoin jest bardzo trudne i kosztowne.

    3 Dobór materiałów a jakość robót

    O dobrą jakość robót najłatwiej, jeśli na sufit podwieszony używa się materiałów i rozwiązań należących do jednego systemu. Elementy systemowe upraszczają prace montażowe i dobrze ze sobą współpracują, bo są do siebie dopasowane.

    Część z takich systemów jest przebadana przez ITB, co jest warunkiem otrzymania stosownej aprobaty. Wydawana na określony czas zobowiązuje producenta do kontrolowania jakości.

    Uwaga! Znak "B" umieszczony na elementach suchej zabudowy nie stanowi gwarancji, że wykonana z nich zabudowa będzie trwała i dobrej jakości. Każdy bowiem wyrób budowlany dopuszczony do obrotu w Polsce powinien być opatrzony znakiem budowlanym "B" lub jego odpowiednikiem "CE" obowiązującym na rynku unijnym.

    4 Reklamacja usterek u producenta systemu

    Reklamację należy zawsze kierować do wykonawcy robót, choć to nie musi oznaczać jego bezpośredniej winy. Jeśli wykonawca jest przekonany, że wykonał roboty właściwie, i zasugeruje, że powodem awarii była zła jakość materiału, wówczas można zwrócić się z reklamacją do producenta. Przyjmie on ją jednak tylko wtedy, jeżeli w konstrukcji sufitu podwieszonego były zastosowane materiały systemowe, i to w sposób zgodny z zaleceniami producenta. Jeśli tak nie było, reklamacja z pewnością zostanie odrzucona. Stanie się tak dlatego, że w razie uszkodzeń suchej zabudowy z przypadkowo dobranych elementów bardzo trudno orzec, który z produktów naprawdę zawiódł i do kogo należałoby się zwrócić z reklamacją.

    Urwanie się wieszaka może oznaczać, że był kiepskiej jakości (np. zbyt cienki). Mogło się jednak zdarzyć i tak, że użyto go do podwieszenia zbyt ciężkiej konstrukcji. Dobry wieszak powinien mieć grubość przynajmniej 1 mm. Niestety, na rynku zdarzają się łączniki, które nie mają wymaganej grubości - zbyt cienkie są też oczywiście mniej wytrzymałe. W sklepie nie sposób odróżnić cienkich wieszaków od grubych, bo do mierzenia grubości blachy potrzebny jest specjalny przyrząd - grubościomierz.

    Uwaga! Nawet "markowym" producentom zdarza się produkować i sprzedawać pocienione (czyli tanie) elementy systemu. W takiej sytuacji ostrzeżeniem może być znacznie niższa cena produktu.

    Lepiej stosować jeden system, aby producent nie uchylił się od reklamacji. Kupujący elementy należące do takiego systemu otrzymuje fachową pomoc ze strony doradców technicznych.