Różowa stacja metra w Neapolu

Geometryczne kształty, portret Dantego i eksplozja kolorów - tak wygląda stacja "Universita" projektu Karima Rashida.

Karim Rashid ma w swoim dorobku ponad trzy tysiące projektów, dla większości liczących się na świecie marek. Ale meble, kuchenne akcesoria, opakowania produktów spożywczych, samochody, buty, ubrania - to nie wszystko. Karim Rashid jest także projektantem wnętrz. W swoim portfolio ma hotele, restauracje, prywatne mieszkania, sex shopy a także stację metra.

Jego charakterystyczny, pełen ostrych kolorów i płynnych kształtów styl jest rozpoznawalny na całym świecie. W 2001 roku tygodnik "Time" poświęcił Rashidowi bardzo obszerny artykuł, nazywając go "poetą plastiku".

Dziś chcielibyśmy pokazać wam dokładniej, otwartą prawie dwa lata temu stację metra  "Universita" (pol. Uniwersytet) w Neapolu.  Projekt stacji wzbudził olbrzymie kontrowersje. Włoskie gazety nazwały stację "najbardziej odlotową stacją metra na świecie". W mediach pojawiły się także opinie, że projektant stworzył w Neapolu "różowe piekło".

"Universita" to najbardziej zatłoczona stacja w całym neapolskim metrze. Każdego dnia pojawiają się na niej tysiące studentów i turystów. Karim Rashid miał za zadanie stworzyć miejsce dostępne dla wszystkich, które połączy sztukę ze współczesnym wzornictwem.

Każdy element tej podziemnej przestrzeni został bardzo dokładnie przemyślany. Pasażerów wchodzących na stację witają stojące przy barierkach wielkie, czarne, błyszczące kolumny w kształcie ludzkich głów widzianych z profilu. W holu postawiono ogromne metalowe rzeźby mające budzić skojarzenie z synapsami w mózgu. Stopnie schodów ozdobiono portretami Dantego oraz jego miłości, bohaterki "Boskiej Komedii" Beatrice. Jedną ze ścian wyłożono białymi płytkami, na których umieszczono różowe słowa np. virtual czy electro.

Na wielu ścianach i posadzkach Karim Rashid umieścił stworzone za pomocą komputerowego programu geometryczne wzory. Inspiracją dla projektanta były rośliny oraz neurony, komórki występujące w układzie nerwowym. Na niektórych sufitach znajdują się lustra, potęgujące wrażenie trójwymiarowości. Stacja jest pełna mocnych barw. Oprócz pomarańczowego, zielonego, niebieskiego, fioletowego i żółtego koloru, nie mogło tu zabraknąć ostrego różu, który jest znakiem rozpoznawczym projektanta. "Róż to nowa czerń" zwykł mawiać Rashid.

Stacja metra w Neapolu jest kwintesencją niepowtarzalnego stylu "poety plastiku".

Więcej o: