Jak urządzić garaż na lata? Oto najważniejsze wskazówki

Choć z założenia w garażu powinien stać tylko samochód (lub inny pojazd mechaniczny), w praktyce pomieszczenie to służy również np. jako schowek na rowery, kosiarkę i narzędzia ogrodnicze. W garażu przechowuje się też zapas opon, akcesoria i środki do mycia auta, oleje i smary. O czym należy pamiętać urządzając garaż?

Uniwersalny garaż powinien mieć ok. 2,7 m szerokości i 5,5 m długości. Według przepisów, samo stanowisko postojowe dla samochodu powinno wynosić minimalnie 2,3 x 5 m. Minimalny rozmiar garażu dla dwóch samochodów to 5 m długości i 4,6 m szerokości (plus 0,5 metra dla zachowania odległości miedzy samochodami). Jednak w praktyce wygodny garaż dwustanowiskowy powinien posiadać minimalne rozmiary 6,5 m długości i  6 m szerokości. Im garaż większy, tym wygodniejszy. Tu nie ma się co oszukiwać.

Dobra podłoga to podstawa

Aby garaż służył nam latami, niezwykle ważna jest jego posadzka. Musi być trwała i odporna na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, wytrzymująca działanie wody i chemikaliów. Powinna być także łatwa do utrzymania w czystości.

Podłoga w garażuPodłoga w garażu Fot. Fortelock

Popularna podłoga betonowa nie jest odporna np. na rozpuszczalniki i sole. Beton zacznie się wykruszać, powstaną wyboje i dziury, a w pomieszczeniu pojawi się większe zapylenie. Ceramiczne płytki są wprawdzie odporne na wodę, ale przy nieodpowiednim ułożeniu podłoga może się wybrzuszyć. Wielkim minusem takich płytek jest także ich pękanie, gdy spadnie na nie np. ciężkie narzędzie.

Materiałem idealnie sprawdzającym się na podłogi w garażu są winylowe płytki PCV. Wysoką jakość mają wyroby Fortelock. Producent daje na nie aż 12 lat gwarancji. Płytki Fortelock są niezwykle wytrzymałe i odporne na środki chemiczne, piasek, wodę oraz śnieg. Ich zaletą jest mrozoodporność i antypoślizgowość. Do garażu nadają się Fortelock Industry, Light i Invisible.

Podłoga w garażuPodłoga w garażu Fot. Fortelock

Linia Industry świetnie sprawdza się także w miejscach, gdzie używany jest ciężki sprzęt, np. wózki widłowe lub elektryczne wózki paletowe, a także w garażach piętrowych. Warto obejrzeć kilka realizacji>>

Co ważne, wybierając płytki PCV zamkowe, nie trzeba zatrudniać fachowca – ułożyć je może praktyczne każdy i to w dowolny wzór. Płytki Fortelock mają bowiem rozmaite faktury i kolory. Wielką ich zaletą jest łatwa konserwacja i czyszczenie – plamy eksploatacyjne lub od opon wystarczy po prostu zetrzeć. Darmową próbkę można zamówić tutaj>>

 

Odpowiednia brama

Na funkcjonalność garażu ma wpływ rodzaj bramy, jej wielkość i sposób otwierania. Najprostsze są bramy rozwieralne (skrzydłowe), otwierane na boki. Nie ograniczają przestrzeni wewnątrz garażu, ale są mało wygodne (np. w przypadku silnego wiatru czy opadów śniegu mogą pojawić się problemy z ich otwarciem).

Najpopularniejsze są bramy segmentowe. Składają się z kilku stalowych segmentów o wysokości ok. 50–60 cm połączonych zawiasami. Najczęściej chowają się pod sufitem, rzadziej na bok. Są łatwe w obsłudze, ale chowające się skrzydło bramy zajmuje miejsce w strefie wjazdu. Tę wadę mają również bramy uchylne z jednym skrzydłem, poruszające się na stalowych prowadnicach. Mogą być wykonane z metalu lub drewna.

Podłoga Fortelock w garażuPodłoga Fortelock w garażu Fot. Fortelock

Coraz popularniejsze są bramy rolowane - wykonane z aluminiowych paneli zachodzących na siebie podczas zamykania. Nawijane są na bęben umieszczony w skrzynce znajdującej się na ścianie lub suficie garażu. Zajmują najmniej miejsca, co zwłaszcza w małych garażach jest wielką zaletą.  

W garażu na dwa samochody taniej jest zamontować jedną bramę szerokości 4,5-5,0 m – nie trzeba wtedy stawiać słupka rozdzielającego. Dwie bramy szerokości 2,4-2,5 m to rozwiązanie kosztowne, ale praktyczniejsze.

Właściwe meble

Garaż nie powinien być składowiskiem starych mebli. Domowe półki czy regały nie są przystosowane do niskich temperatur, wilgoci czy chemikaliów i po pewnym czasie zwyczajnie się rozpadną. Regały do garażu powinny być wykonane z odpornego materiału.

W pomieszczeniu nieogrzewanym sprawdzą się regały magazynowe. Ich elementy konstrukcyjne wykonane są z drewna sosnowego lub z ocynkowanej stali, a półki - z drewna albo grubej płyty MDF. Regały mają głębokość 30-40 cm, są bardzo stabilne i wytrzymują duże obciążenia. Ustawione przy ścianach nie zajmą dużo cennego miejsca.

Pod półkami można wstawić pojemniki i kontenery na kółkach do przechowywania drobnych, ale ciężkich narzędzi. Gdy w garażu jest miejsce, można zamontować metalowy słup ze wspornikami, do którego mocuje się haki do zawieszania różnorodnych sprzętów.

Przy projektowaniu garażu na lata warto zastanowić się nad kupnem specjalnych systemów mebli garażowych. Są one wykonane z tworzyw odpornych na działanie zmiennych warunków  - przede wszystkim z metalu i tworzyw sztucznych. W skład standardowego systemu wchodzą szafki wiszące i stojące, kosze, wieszaki, a nawet tablice na narzędzia. W zestawach są też specjalne haki na opony, mocowania na narty, wieszaki na rowery.

Podłoga w garażuPodłoga w garażu Fot. Fortelock

Warto wykorzystać... sufit!

Aranżując niedużą przestrzeń garażową, warto wykorzystać także sufit. Można na nim podwiesić duże, płaskie przedmioty, np. deskę surfingową czy bagażnik samochodowy. Trzeba jednak zachować odpowiednią odległość między wieszanym sprzętem a stojącym samochodem – w wypadku roweru wynosi ona 90 cm. Do montowania bezpieczniej jest używać zaczepów i haków produkowanych dla konkretnego sprzętu – na pewno będą stabilniejsze niż zwykłe haki i gwoździe.

Garaż to takie samo pomieszczenie, jak każde inne. Aby dobrze pełniło swą funkcję, powinno być właściwie urządzone. Garaż odpowiednio zaprojektowany i stworzony z dobrych materiałów, będzie nam służył latami.

Więcej informacji na temat urządzania garażu znajdziecie tu>>

Więcej o: