Zwycięzcy konkursu make me! ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL 2019

17 maja rozpoczęła się 13. edycja Łódź Design Festival. To wyjątkowe święto designu potrwa do 26 maja, ale już poznaliśmy zwycięzców konkursu make me! organizowanego jako wydarzenie towarzyszące festiwalowi. W tym roku nagrody otrzymali: Patrick Henry Nagel i Nils Körner za projekt "One Dollar Glasses" oraz Mateusz Mioduszewski za projekt "ASHka - ceramika z popiołu".

Gala otwarcia Łódź Design Festival jest co roku wyjątkowym wydarzeniem również ze względu na ogłoszenie wyników konkursu make me! Obecnie to jeden z najważniejszych konkursów o zasięgu międzynarodowym dedykowany młodym projektantom. W tym roku zgłoszono do konkursu 148 propozycji projektowych, a wśród twórców znaleźli się obywatele m.in. Egiptu, Korei Południowej, Hong Kongu, Rosji, Kanady czy Argentyny. Spośród nadesłanych prac jury wybrało 22 projekty, które zostały zaprezentowane na wystawie pokonkursowej. Drugi etap konkursu wyłonił zwycięzców - nagrodę główną, czyli PARADYŻ AWARD (50 tys. zł), ufundowaną przez Mecenasa Festiwalu – Ceramikę Paradyż, otrzymali w tym roku Patrick Henry Nagel i Nils Körner ze studia Haus Otto za projekt „The One Dollar Glasses”.

Jury było jednogłośne. Rzadko się zdarza, żeby wybieranie tej głównej nagrody było tak proste, oczywiste już po pierwszym głosowaniu. Nagrodziliśmy tutaj wrażliwość społeczną i wnikliwość procesu, który panowie przeprowadzili w bardzo dokładny i rzetelny sposób, jakość wykonania oraz walory estetyczne. Wszyscy ci, którzy w komisji mieli na nosie okulary pomyśleli, że właściwie chętnie zmieniliby je na te, które oceniali

- uzasadniała wybór jury jego przedstawicielka, Agnieszka Jacobson - Cielecka, dyrektor programowa School Of Form. W skład tegorocznego jury weszli również: Czesława Frejlich, Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski, Mariusz Włodarczyk, Michał Piernikowski oraz Maurizio Burrato.

Patrick Henry Nagel i Nils Körner zostali wyróżnieni dodatkowo nagrodą specjalną w wysokości 5 tys. zł, którą ufundował sponsor Łódź Design Festival, firma Interprint.

W tym roku postanowiliśmy przyznać nagrodę cudownej idei, która według nas pomaga tym, którzy najwięcej pomocy potrzebują. Pomaga ludziom, którzy nie mieli takiego szczęścia jak my, bo urodzili się w innym miejscu na świecie, w zupełnie innych warunkach ekonomicznych

- uzasadniała wybór Sylwia Lasota, kierownik do spraw sprzedaży i marketingu Interprint.

Nagroda główna w konkursie make me! 2019 - „One Dollar Glasses”, proj. Patrick Henry Nagel i Nils Körner

Nagrodzony projekt „One Dollar Glasses” w swobodny sposób bada możliwości wykorzystania drutu w produkcji okularów. Na całym świecie ponad 150 milionów ludzi potrzebuje okularów, ale nie ma do nich dostępu ani środków finansowych. Edukując ludzi w krajach rozwijających się i dostarczając im odpowiednich narzędzi do gięcia drutu, umożliwia się im samodzielną produkcję swoich własnych okularów. Celem projektu było zbadanie możliwości i ograniczeń systemu produkcji i materiałów takich jak stal sprężynowa, rury termokurczliwe i soczewki, dostępnych za mniej niż jednego dolara. Projekt, mający na celu stworzenie szerokiego spektrum rozwiązań, opiera się na współpracy z organizacją non profit EinDollarBrille.

Projekt 'The One Dollar Glasses' i autorzy - projektanci Patrick Henry Nagel i Nils Körner (Haus Otto)Projekt 'The One Dollar Glasses' i autorzy - projektanci Patrick Henry Nagel i Nils Körner (Haus Otto) mat. prasowe

Nagroda specjalna w konkursie make me! 2019 - „ASHka - ceramika z popiołu”, proj. Mateusz Mioduszewski

Nagrodę specjalną w wysokości 10 tys. zł, ufundowaną przez Łódź Design Festival, otrzymał Mateusz Mioduszewski za projekt „ASHka - ceramika z popiołu”.

Mieszkając na Śląsku zdałem sobie sprawę, w jaki sposób i w jakich ilościach wykorzystywany jest węgiel. Zauważyłem, że za całą tą dziedziną gospodarki kryją się ogromne pokłady odpadów, a przeważającą część pozostałości około energetycznych stanowią popioły

- wyjaśnia autor dodając, że liczne próby doprowadziły do stworzenia tworzywa zawierającego aż 70% odpadu popielnego. Tworzywo zbadane pod względem technicznym okazało się doskonałym materiałem do tworzenia płyt ceramicznych, naczyń czy donic z otwartą perspektywą na rozszerzenie asortymentu.

Projektant Mateusz Mioduszewski i jego projekt 'ASHka - ceramika z popiołu'Projektant Mateusz Mioduszewski i jego projekt 'ASHka - ceramika z popiołu' mat. prasowe

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.