14 najczęstszych usterek kosiarki. Jak sobie z nimi poradzić

Paweł Rozstalski , KJT
23.05.2018 09:45
Nawet jeśli regularnie serwisujemy swoją kosiarkę mogą zdarzyć się awarie silnika lub innych elementów kosiarki. Na niektóre z nich nie mamy wpływu, ale wielu z nich można zapobiec. Podpowiadamy jak sobie z nimi poradzić samodzielnie.

Przyczyny niektórych awarii są w zasadzie wręcz trywialne, bo wynikają z tego, że zapominamy o podstawowych czynnościach, jakie powinniśmy wykonać przed każdym koszeniem. 

Kłopoty z kosiarką

Jeśli jednak już coś się stało i urządzenie nie pracuje poprawnie, spróbujmy ustalić przyczynę; być może obejdzie się bez wizyty w serwisie. Przy niektórych czynnościach jest to jednak konieczne - należą do nich: wyważanie noża, czyszczenie układu paliwowego, sprawdzenie i regulacja luzów zaworów, sprawdzenie układu regulacji obrotów silnika. Te naprawy lepiej powierzyć fachowcom, ale czasem problem z kosiarką jest banalny i pomoc specjalisty nie będzie potrzebna.

Sprawdź świece 

Końcówka świecy (tak zwana fajka) powinna się trzymać mocno. Jeśli jest tylko lekko nasunięta trzeba ja solidnie umocować

Poziom paliwa

Po sezonie często zapominamy uzupełnić zbiornik paliwa.Wystarczająca ilość to minimum to połowa pojemności baku

Przed zimą wymieniamy olej oraz świecę i kontrolujemy stan paska napędowego silnika kosiarki.Przed zimą wymieniamy olej oraz świecę i kontrolujemy stan paska napędowego silnika kosiarki. Fot. Materiały prasowe

Zanieczyszczenie paliwa

Przy uzupełnianiu paliwa, korek wlewu często kładzie się obok kosiarki, na ziemi. Przy zakręcaniu, piasek i resztki trawy przedostają się do zbiornika, a z niego wraz z paliwem - do gaźnika i wnętrza silnika. Z czasem takie zanieczyszczenia mogą zatkać gaźnik lub - co gorsze - zniszczyć silnik. To dlatego, że zawarte w drobinach piasku twarde związki kwarcu wespół z olejem silnikowym tworzą pastę ścierną, która wyciera w szybkim tempie wszystkie powierzchnie trące o siebie - tłok, cylinder, łożyska korbowodu i wału korbowego, prowadnice oraz trzonki i gniazda zaworów.

Olej w silniku

Dla bezpiecznej pracy kosiarki poziom oleju w silniku powinien być maksymalny

Czysta obudowa

Przed uruchomieniem kosiarki należy sprawdzić czy obudowa kosiarki została oczyszczona od wewnątrz po ostatnim koszeniu, a nóż i jego uchwyt są stabilnie zamocowane, nie widać na nich pęknięć, ani skrzywień

Nóż

Nawet podczas normalnej pracy nóż się zużywa. Na trawniku mogą też znaleźć się inne przeszkody (kamienie, butelki, zabawki, czy wystające pniaki lub górki ziemi). Uderzenie rozpędzonym do prędkości 2800 obrotów na minutę stalowym wirnikiem o średnicy ponad 40 cm w taką przeszkodę, może spowodować skrzywienie noża, pęknięcie uchwytu lub nawet skrzywienie końcówki wału korbowego silnika (do niej jest przykręcony uchwyt noża).

Ścięta trawa nie wpada do kosza

Sprawdźmy, czy trawa jest sucha. Pokos może nie wpadać do zbiornika, gdy trawa będzie zbyt mokra. Obejrzyjmy, czy nóż jest w dobrym stanie. Jeśli problem z koszeniem nie jest winą trawy, następnym podejrzanym powinien być nieostry, zużyty lub skrzywiony nóż albo piasta.

W sprzedaży są też specjalne szczotki do czyszczenia kosiarek. Poza szorstkim włosiem mają też specjalny element do zeskrobywania zaschniętej trawyW sprzedaży są też specjalne szczotki do czyszczenia kosiarek. Poza szorstkim włosiem mają też specjalny element do zeskrobywania zaschniętej trawy Fot.: Gardeco

 

 

Gaźnik

Zatkanie gaźnika spowoduje dość szybko kłopoty z kosiarką - silnik zacznie się krztusić, zgaśnie, nie da się odpalić. Uszkodzenie silnika na skutek zanieczyszczeń w oleju następuje wprawdzie dopiero po dłuższym czasie, ale taka usterka będzie dotkliwsza dla kieszeni.

Sprawdź filtr powietrza

Filtr powietrza powinien być czysty i dobrze zamocowany. 

Zanieczyszczenie filtra powietrza

Piasek i pył mogą przedostać się do wnętrza silnika także przez szczeliny źle zamontowanego filtra powietrza. Efekt - jak wyżej.

Jeśli natomiast filtr jest zatkany, niedostateczna ilość powietrza powoduje wzbogacenie mieszanki paliwowej, co oznacza spadek mocy i nawet zatrzymanie się silnika (dodatkowo nadmiar paliwa rozrzedzi olej w silniku).

Może też powstać nowe miejsce zasysania powietrza - najczęściej przez poluzowany od nadmiernych wibracji kolektor ssący lub jego uszczelki. Także wówczas do silnika dostanie się nieoczyszczone powietrze.

Jeśli będziemy pamiętać o sprawdzaniu powyższych elementów, kosiarka będzie nam służyć długo i bezawaryjnie. Ale nie znaczy to, że możemy wtedy zapomnieć o serwisie, gdyż nawet poprawnie użytkowana kosiarka podlega zużyciu, a co za tym idzie - uszkodzeniom.

Kosiarka nie chce jechać

Sprawdzić położenie dźwigni obrotów. Jeśli problem narasta wraz z napełnianiem się kosza, zobaczmy, czy dźwignia nie jest ustawiona w pozycji MIN lub na symbolu "żółw".

Nadmierne wibracje

Ich przyczynę sprawdźmy w serwisie. Może nią być niewyważony nóż tnący, skrzywiona końcówka wału korbowego, uszkodzenie noża lub jego uchwytu. Drgania może też powodować poluzowane mocowanie silnika do obudowy kosiarki.

Silnik

Powstanie nadmiernych wibracji powoduje nie tylko dyskomfort pracy, ale zagraża też bezpieczeństwu. Na skutek drgań w silniku mogą obluzowywać się połączenia gwintowe, co może skończyć się rozpadaniem się osłon, odpadnięciem tłumika lub pęknięciem obudowy.

Trawę ostatni raz kosi się zwykle w październiku. Potem kosiarkę trzeba oczyścić i opróżnić z paliwaTrawę ostatni raz kosi się zwykle w październiku. Potem kosiarkę trzeba oczyścić i opróżnić z paliwa Fot. shutterstock.com

Nie można uruchomić silnika

W takiej sytuacji należy:

1. docisnąć dźwignię hamulca bezpieczeństwa. Jest on połączony linką z włącznikiem zapłonu w silniku. Jeżeli przesuwa się pancerz linki, należy wyregulować to w serwisie.

2. sprawdzić, gdzie stoi kosiarka. Silnik trudniej uruchamia się, gdy kosiarka stoi na nieskoszonej trawie.

3. sprawdzić dopływ paliwa. Przy zimnym silniku włącza się ssanie, a w kosiarkach, które go nie mają, przed rozruchem silnika 3-5 razy naciska się pompkę rozruchową.

4. sprawdzić, czy silnik nie jest "zalany". Jeżeli kosiarki nie daje się uruchomić po 4-5 pociągnięciach za linkę, być może jest zbyt dużo paliwa w cylindrze (silnik jest "zalany"). Odkręcamy świecę, kilka razy ciągniemy za linkę rozrusznika, osuszamy świecę, wkręcamy ją i próbujemy uruchomić silnik.

Uwaga! Podczas obracania wału bez świecy, z cylindra wydobywa się mieszanka paliwowa - należy uważać i nie używać otwartego ognia, może to doprowadzić do pożaru!



Więcej o:
Komentarze (12)
Zaloguj się
  • dejacek

    Oceniono 11 razy 11

    ludzie którzy potrzebują tych porad nie powinni dotykać nic przy kosiarce prócz linki rozrusznika

  • shtalman

    Oceniono 6 razy 6

    Wystarczy kozę kupić, samoobsługowe koszenie trawy

  • artur0121

    Oceniono 8 razy 6

    Ja w swojej kosiarce od kilku lat nie wymieniałem świecy, to bujda że trzeba ją wymienić co sezon, olej wymieniam co dwa sezony a kosiarka pali z buta, należy tylko pamiętać żeby czyścić ja po koszeniu oraz nie używać starej benzyny.

  • mr.powers

    Oceniono 6 razy 4

    Po sezonie często zapominamy uzupełnić zbiornik paliwa.Wystarczająca ilość to minimum to połowa pojemności baku. I dalej:
    Trawę ostatni raz kosi się zwykle w październiku. Potem kosiarkę trzeba oczyścić i opróżnić z paliwa.
    To w koncu jak ma byc...???

  • sl1234

    Oceniono 3 razy 3

    Najczestszym problemem malych silnikow spalinowych sa trudnosci z pierwszym rozruchem po dlugim spoczynku w zimie. Jest to spowodowane zatkaniem dyszy gaznika przez "zaszuszone" resztki paliwa pozostawionego w gazniku. Pamietaj: przed dlugim spoczynkiem WYSUSZ GAZNIK ! Jesli Twoj a kosiarka ma zawor doplywu paliwa - zamknij go gdy silnik pracuje i poczekaj az silnik sam zgasnie. Jesli nie masz takiego zaworu, usun z baku paliwo do minimum, wlacz silnik i czekaj az wypali calosc i sam zgasnie. Na wiosne wlej swieze paliwo i maszyna ruszy jak nowa !!! Powodzenia w nastepnym sezonie !

  • supermarjan

    Oceniono 1 raz 1

    żona!!!!!!!!
    to jest najczestrza przyczyna awarii kosiarki. u mnie przynajmniej.
    poroz3,14erdalalane noze, obudowy,
    skrzywiony wal
    wgnieciona obudowa
    oraz jako gratis, ach te wszechobecne promocje:
    wyciete bukszpany, posadzone tydzien wczesniej moją osobą za dosc zacny szmal
    onegdaj wyciete tuje
    powojnik, rosnina taka - trzy razy sciety, trzy sezony na marne
    poobijane dookola tuje starsze i wszystko co zyje.
    pociete kable, drobne przedmioty, weze wodne itp.
    pelno nastrzyżonych jablek i orzechow.
    to wielka baba. nie oderwiesz od maszyny ani prosba ani grozba....
    obecnie ogrod wyglada jak warszawa. 35 x wiecej slupkow na metr kwadratowy niz w centrum wawy...

  • martapawlocka

    0

    Do większości usterek doprowadzamy sami nieodpowiednią eksploatacją – nie ma w tym żadnych cudów. Olej, dobre paliwo, filtry, dopasowanie wysokości koszenia pod możliwości sprzętu – to ważne. Co do paliwa, to w zależności od używanego, możecie zauważyć kolosalną różnicę. Na Warter Fuels, ekologicznych paliwie, zmiana mega duża, zaskakująca, równa praca silnika, lepsza moc, a ogólnie – solidna praca. Lejesz byle co, to wtedy może być dokładnie odwrotnie.

  • oz_patryk

    0

    Czy osoba któa to pisała była w serwisie, konsultowała te "rewelacje" z jakimkolwiek mechanikiem?
    Po pierwsze primo: wymiana oleju - są dwie szkoły. Jedna mówi że co sezon, druga że co 10 roboczogodzin. Bardzo często te die wielkości się pokrywają. Jednak jak kosimy u siebie i po sąsiedzu u rodziny może okazać się że wypadało by wymienić też w trakcie sezonu.
    Wymiana świecy i filtru powietrza. Szkoły są różne, w zależności też od ilości roboczogodzin ale najlepiej co 1-2 sezony.
    Sprawdzanie czystości kosiarki - robi się to po koszeniu a nie przed kolejnym uruchomieniem. Gdy trawa jeszcze nie zaschła. Gdy kosiarka postoi dwa tygodnie, jak nie dłużej do następnego koszenia to może stworzyć się skorupa, której trudno się będzie pozbyć. Potraktowanie kosiarki po parcy myją ciśnieniową, albo nawet opłukanie z węża ogrodowego pozwoli na utrzymanie jej w dobrym stanie.
    Benzyna - to co wlewamy do baku de fakto jest dla nas czarną magią, organoleptycznie nie jesteśmy w stanie ocenić jakości paliwa. Uszlachetniacze i inne dodatki po dłuższych przestojach mogą się osadzać np. w gaźniku. Dla tego przy ostatnim koszeniu na jesień lub przed dłuższym przestojem wypadało by "wypalić" całą benzynę, żeby nic nie osadzało się w gaźniku.

    Przede wszystkim należy pamiętać - jak dbasz tak masz. Możemy wydać majątek na najlepszą kosiarkę, z najlepszym silnikiem popularnej firmy, ale jak nie będziemy o nią dbali to ją zajedziemy. W serwisie nie pomoże gadanie że przecież silnika tej czy tamtej firmy nie da się zajechać. albo że sąsiad kosiarkę z silnikiem tej firmy miał 10 lat a nam padła po 4 i to n apewno jest wina producenta. Serwisanci dobrze widzą co się działo z kosiarką. widać to po tym jak jest zadbana.

  • plastikpiokio

    Oceniono 2 razy -2

    jeżeli nie chce zaskoczyc to wystarczy trochę popchać i zaskoczy ---to się nazywa zapłon na pych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX