Jak prawidłowo konserwować kosiarkę spalinową, ręczną i elektryczną?

Trawa rośnie jak na drożdżach, koszenie jest koniecznie niemalże co kilka dni. Żeby jednak uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba regularnie robić przegląd kosiarce. Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę

Kosiarka elektryczna

Ten rodzaj kosiarek jest chętnie stosowany zwłaszcza w małych ogrodach.

Stan przewodu

Najsłabszym punktem elektrycznych kosiarek jest ich przewód zasilający. Trzeba go systematycznie sprawdzać i ocenić jego stan oraz gniazda przyłączeniowego - jakiekolwiek przetarcia i nacięcia kwalifikują przewód do wymiany. Warto też przyjrzeć się przedłużaczowi zasilającemu i równie stanowczo zareagować - amatorskie naprawy plasterkiem tylko pozornie załatwiają sprawę, narażając nas na porażenie prądem.

Komora tnąca

Następnie czyścimy ze starej trawy i kurzu komorę tnącą, korpus oraz resztę (zawsze przy odłączonej kosiarce!). Wnętrze komory możemy potraktować środkiem do usuwania owadów z szyb samochodowych lub popularnym WD 40 i pozostawić na kilka godzin - ułatwi to usunięcie zanieczyszczeń.

Czyszczenie komory kosiarkiCzyszczenie komory kosiarki Fot. Flora Press/Christine Ann F?ll

Mocowanie silnika

Sprawdzamy mocowanie silnika, dokręcamy luźne śruby i nakrętki, ostrzymy nóż (w serwisie lub samodzielnie), zwracając uwagę na wyważenie. Szczegóły zawarte będą w instrukcji obsługi kosiarki, którą trzeba koniecznie przeczytać. Uporawszy się z nożem, smarujemy łożyska silnika i kółek. Koniecznie trzeba też obejrzeć wyłącznik elektryczny Czy właściwie działają sprężyny wyłączające zasilanie w razie nagłego puszczenia kosiarki. W przypadku powolnej reakcji należy wyłącznik wymienić!

Kosiarka ręczna

Jeśli nie mamy dostępu do prądu lub nie znosimy hałasu, zapewne korzystamy z kosiarki ręcznej. Najlepiej kupić model z koszem na trawę - znacznie ułatwia życie, a usuwanie ścinków po koszeniu jest banalnie proste.

Przegląd - na co zwrócić uwagę 

Sprawdźmy (w rękawicach roboczych), czy wszystkie części ruchome maszyny gładko się poruszają, a noże oraz rama nie są zdeformowane. Dokręćmy poluzowane śruby i posmarujmy części ruchome (jak ośki, łożyska itp.) smarem stałym. Rzućmy okiem na koła - czy są czyste, niezużyte i... w zasadzie możemy zaczynać pracę. Jeszcze tylko mała uwaga: części metalowe warto cienko posmarować wazeliną techniczną - uchroni to kosiarkę przed rdzą i łatwiej będzie ją potem czyścić. 

Kosiarka spalinowa

Przygotowanie tych kosiarek wymaga najwięcej wysiłku. Są one jednak najbardziej wydajne i wygodne w użytkowaniu - szczególnie te z własnym napędem.

Wymiana oleju

Po wyczyszczeniu kosiarki z kurzu oraz resztek błota wymieniamy olej w silniku. To konieczne, nawet gdy sprzęt był rzadko używany, gdyż zimą olej się starzeje.

Wymiana paliwa

Szczegóły dotyczące wymiany paliwa znajdziemy w instrukcji obsługi. Wcześniej warto maszynę uruchomić, by wypalić resztki paliwa ze zbiornika i gaźnika. Pozwoli to na bezpieczną pracę i rozgrzeje olej, który łatwiej wypłynie.

Ostrzenie noży

Po spuszczeniu oleju demontujemy i ostrzymy nóż, równomiernie szlifując oba ostrza (ostrożnie, by nie zepsuć jego wyważenia). Wgniecenia w ostrzach można usunąć młotkiem, delikatnie prostując je na kowadle lub ostatecznie na kamieniu.

Wymiana filtra powietrza

Kolejną czynnością powinna być ocena stanu filtra powietrza dolotowego. Zużycie, deformacja kształtu, zaolejenie i brud kwalifikują go do wymiany.

Przewód napięcia

Następnie oceniamy stan przewodu wysokiego napięcia przy świecy zapłonowej. Wszelkie ubytki izolacji oraz pęknięcia utrudnią rozruch i kwalifikują przewód do wymiany.

Świeca w kosiarce

Warto też wykręcić świecę zapłonową i sprawdzić jej stan - wypalona, z popękaną porcelaną, z wżerami na elektrodach wymaga natychmiastowej wymiany.

Po wkręceniu korka spustowego oleju zalewamy kosiarkę odpowiednim olejem, wlewamy paliwo i uruchamiamy. W razie kłopotów trzeba wyczyścić gaźnik.To żmudna praca, ale zostawione po sezonie paliwo często wysycha, pozostawiając pył zatykający dysze. Przetkanie ich igłą załatwia sprawę.

Niebieski dym po rozruchu świadczy o spalaniu oleju, który dostał się zimą do wydechu podczas przechowywania sprzętu w pozycji innej niż pozioma. W ogóle nigdy nie należy zanadto odchylać kosiarek spalinowych od poziomu - one tego nie lubią... Po kontrolnym uruchomieniu wyłączamy urządzenie i pozwalamy mu ostygnąć. Dla bezpieczeństwa zdejmujemy fajkę, oceniamy stan kółek oraz napędu i porządnie smarujemy. Usuwamy resztki trawy nawinięte na ośki kół i śmieci z okolicy silnika. Najłatwiej je wydmuchać sprężarką lub pompką samochodową. Następnie kontrolujemy cięgła sterujące i smarujemy je smarem w aerozolu (najlepiej gęstniejącym po aplikacji). Jeśli mają ostre zgięcia lub załamania, wymieniamy je. Na koniec sprawdzamy stan obudowy i uchwytu prowadzącego - czy nie ma tu pęknięć i czy wszystko jest podokręcane. Pęknięte części czy poluzowane śruby będą nie tylko źródłem hałasu, ale mogą także narazić nas na wypadek w czasie koszenia, gdy latającą nakrętką oberwiemy np. w czoło.




Więcej o:
Copyright © Agora SA