Krosno - legendarna polska marka ze szkłem stołowym

Karolina Mucha
09.01.2019 10:00
Pod lupę wzięliśmy markę, dzięki której polskie szkło zyskało popularność na całym świecie. Mowa o legendarnej marce Krosno. Produkty znanej marki to nie tylko tradycja, ale też doskonałej jakości produkt, często uznawany jako synonim luksusu. Sprawdziliśmy, jak zaczęła się historia legendy, która za kilka lat obchodzić będzie stulecie istnienia.

Krosno – jak to się zaczęło?

Pierwsza huta szkła powstała w Krośnie w roku 1923. To właśnie od nazwy miejscowości zrodziła się nazwa Krosno. W krótkim czasie spółka Polskie Huty Szkła rozpoczęła produkcję. Podczas drugiej wojny światowej proces produkcji był ściśle nadzorowany przez niemiecki zarząd, w 1944 roku okupant wyprowadził z huty wszystkie maszyny i wyroby, a następnie podpalił zakład. Na tym na szczęście nie zakończyła się historia huty szkła.

Światowa sława Polskiej Huty Szkła

Zaraz po wojnie odbudowano siedzibę i ponownie ruszyła produkcja. Tempo rozwoju było zaskakujące. Właściciel zadbał o automatyzację i budowanie kolejnych nowych zakładów. Pomimo automatyzacji, część produkcji nadal wykonywana była ręcznie i doceniana na arenie międzynarodowej. Sukces fabryki obrał zaskakujący kierunek. Krośnieńskie Huty Szkła rozsławiły się na świecie, ich produkty wkroczyły do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady, a nawet Brazylii.

Wyroby Polskiej Huty Szkła trafiły między innymi do króla Hiszpanii Juana Carlosa, japońskiej cesarzowej, a także brytyjskiej królowej Elżbiety II.

Krosno w okresie PRL-u królowało niemal w każdym domu. Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku nastąpiła prywatyzacja, co za skutkowało debiutem przedsiębiorstwa na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Warto podkreślić, że w 2003 roku firma otrzymała od prezydenta nagrodę „za szczególny wkład w budowanie prestiżu polskiej gospodarki w krajach UE”. Następnie Krosno zniknęło z giełdy i wisiało nad nim widmo upadku, pomimo to produkcja nie została wstrzymana.

W 2016 roku pojawił się nowy właściciel, który tchnął w przedsiębiorstwo nowe życie, a Krosno ponownie zaczęło podbijać międzynarodowy rynek.

Marka Krosno – oferta

Wizytówką marki Krosno jest produkcja szkła formowanego ręcznie. Nie znaczy to jednak, że część produktów tworzona jest automatycznie. W ofercie znajdziemy eleganckie kieliszki, szklanki, dzbanki, patery, a także karafki, wazony i wiele innych rodzajów naczyń.

Producent ogromną uwagę przywiązuje do wzorów. W ofercie niezmiennie pozostają legendarne motywy, ale znajdziemy również nowoczesne wzory, które z pewnością trafią w gust młodszych pokoleń. Oprócz bezbarwnego szkła znajdziemy naczynia z dodatkami z białego szkła.

Podsumowując, marka Krosno to synonim tradycji, znakomitego rzemiosła i najwyżej jakości. Na polskim rynku istnieje wiele marek, z których my Polacy możemy być naprawdę dumni.