Konsumencie - nie jesteś sam!

Masz kłopot z niesolidnym wykonawcą, nierzetelny sprzedawca nie zamierza uznać Twojej reklamacji albo nie wiesz jak dochodzić swoich praw w sporze z deweloperem? Możesz skorzystać z pomocy - i to bezpłatnej - zwracając się ze swym problemem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kilka słów o historii

Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów powstał w 1990 roku. Początkowo funkcjonował jako Urząd Antymonopolowy. Swą obecną nazwę otrzymał sześć lat później. Jednocześnie poszerzono zakres działania tejże instytucji i - poza przeciwdziałaniem praktykom monopolistycznym - objęła ona również ochronę konsumentów. Jednocześnie prezesowi urzędu podporządkowano Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej.

Jesteś konsumentem, czyli...

...ogólnie mówiąc: masz prawo wystąpić (jeśli poniosłeś szkodę w związku z użytkowaniem wyrobu) o odszkodowanie na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Stosowne postępowanie prowadzi sąd cywilny z powództwa osoby, której dany produkt "wyrządził szkodę", na przykład nowa blachodachówka zaczęła się łuszczyć (bo miała źle wykonaną powłokę) i musieliśmy ponieść znaczne koszty wymiany pokrycia.

Również możemy stanąć "do walki" z nieuczciwym deweloperem, który w umowie z nami dotyczącej sprzedaży domu, zastosował niedozwolone klauzule umowne. Gdy przypuszczamy, iż dokument zawiera takie postanowienia, powinniśmy zwrócić uwagę na ten fakt. Kiedy już go podpisaliśmy, to nie należy jednak jeszcze wpadać w panikę. Dalej chronią nas przepisy Kodeksu cywilnego - takie klauzule nie wiążą nas z mocy prawa. Sprawa dotyczy też umów stosowanych przez banki, biura podróży, operatorów telefonicznych, zakłady ubezpieczeń, dostawców gazu i energii elektrycznej itp.

Gdzie i w jakiej formie można uzyskać poradę

Jak już wspomnieliśmy, wszystkie porady i informacje udzielane są bezpłatnie. Poniżej podajemy krótką "ściągę kontaktową":

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (tel. 22 55 60 800; uokik@uokik.gov.pl);

- Rada Krajowa Federacji Konsumentów (tel. 22 827 11 73) lub jej oddziały znajdujące się w 27 miastach Polski;

- Infolinia konsumencka: 800 007 707 (poniedziałek-piątek w godzinach 9:00-17:00);

- Ogólny email: porady@dlakonsumentów.pl

Inne szczegółowe i przydatne informacje, znajdziemy na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.