Własne biurko a gotowość szkolna pięciolatków

Dlaczego warto kupić biurko dziecku zanim pójdzie do szkoły? Jakie biurko najlepiej wybrać? Zobaczcie wyniki badań naukowców z SWPS.

Telewizja, internet, multimedialne zabawki wypierają dziś naturalne formy aktywności i ruchu, które sprzyjają ogólnemu rozwojowi dzieci. W efekcie coraz więcej z nich ma kłopot z udanym wejściem w "ławkę szkolną". Nie miały po prostu zbyt wielu okazji, aby się wszechstronnie rozwinąć i nabyć niezbędne w szkole kompetencje.

Wyniki eksperymentu z udziałem 5-latków, przeprowadzonego jesienią 2014 roku przez naukowców SWPS pokazują, że posiadanie własnego biurka i praca przy nim niesamowicie rozwija poczucie autonomii, motywację do pracy i zwiększa u dzieci satysfakcję z wykonywanych zadań. Biurko stało się dla dziecka pierwszą, prawdziwie niezależną strefą w domu.

W badaniu udział wzięło 40 dzieci w wielu 5 lat. Małych uczestników badania podzielono na dwie grupy. Dzieci z obu grup otrzymały własne biurko do domu. W grupie pierwszej dzieci otrzymały zwykle, klasyczne białe biurko, podczas gdy dzieci z grupy drugiej wyposażone zostały w biurko z dodatkowymi akcesoriami.

Na czym polegała różnica? Biurka numer dwa zostały wykonane w taki sposób, aby stymulować dziecko do myślenia twórczego oraz usprawniania pracy rąk. Na elementach płaskich biurka, takich jak drzwiczki od szafki znajdują się dziurki, które można "wyszywać" dołączonymi do zestawu nitkami i wełną. Dodatkowo w akcesoriach znajdują się koraliki i inne elementy, które także można przewlekać kolorowymi nitkami i wełną. Do biurka dołączona była instrukcja montażu, specjalnie zaprojektowana w takich sposób, aby aktywizować działanie dziecka z pomocą rodzica. W efekcie mały użytkownik miał dodatkowe zadanie, które umacniało w nim przekonanie, że jest to jego biurko, jego miejsce w pokoju.

Po czterech tygodniach kontaktu z biurkiem badaliśmy u dzieci poziom następujących zmiennych: twórczości, motywacji  osiągnięć, wytrwałości, grafomotoryki i sprawności rąk. Wymienione zmienne psychologiczne, będące składowymi gotowości szkolnej, badane były także na samym początku badania, tuż przed przywiezieniem biurek do domów dzieci.

Fot. mat. prasowe

Uzyskane wyniki okazały się naprawdę imponujące. U wszystkich dzieci, niezależnie od tego jakie miały w domu biurko, wzrósł poziom satysfakcji z osiągnięć. Efekt ten okazał się jednak zdecydowanie większy w przypadku biurka z dodatkowym wyposażeniem. Dodatkowo, w grupie dzieci korzystających z biurek z akcesoriami (grupa druga), znacząco wzrósł poziom wytrwałości, grafomotoryki (koordynacji wzrokowo-ruchowej), sprawności rąk (kontroli nad paluszkami i dłońmi) oraz twórczości. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać do tego, jak ważne z punktu widzenia nauki w szkole są zarówno motywacja i wytrwałość, jak również umiejętności grafomotoryczne.

Biurko SMART, dzięki specjalnym otworom i kreatywnym akcesoriom uzyskało w tym eksperymencie zdecydowanie wyższe wyniki niż tradycyjne biurka. Eksploracja, manipulacja i zabawa przy nim powodowała, że dzieci czuły się bardziej sprawcze, podchodziły do pracy z większą wytrwałością.  Po miesiącu obserwacji okazało się że u tych dzieci silniej rozwinęła się twórcza wyobraźnia a także zdolności manualne. Wszystkie te cechy badano przy użyciu wystandaryzowanych testów diagnostycznych stosowanych m.in. przy badaniu gotowości szkolnej dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej.

Kupno dziecku biurka jeszcze przed pójściem do szkoły pozwala w naturalny sposób stymulować jego rozwój. Biurka, które jak badany SMART by VOX, dostarczają dziecku dodatkowych okazji aby eksperymentować, konstruować i rozwijać wyobraźnię, znacząco przyspieszają rozwój i naukę kompetencji, które coraz trudniej wykształcić w środowisku zdominowanym przez wirtualne rozrywki. Własne biurko SMART zmontowane wspólnie z rodzicem może być pierwszym poważnym konstruktorskim sukcesem Twojego dziecka.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.