Samochód zaparkowany w garażu jest dobrze zabezpieczony nie tylko przed opadami i niską temperaturą, ale także przed złodziejami. Nie zawsze jednak budowa garażu jest możliwa. Wtedy warto rozważyć wykonanie wiaty.
Wiaty garażowe mają najczęściej lekką konstrukcję drewnianą. Przykrywa się je zazwyczaj gontem bitumicznym, blachodachówką lub dachówkami cementowymi czy też ceramicznymi. Wiaty wymagają mniejszych nakładów finansowych na wykonanie fundamentów, niż pod ściany murowanego garażu.
W wiacie garażowej nie trzeba wykonywać tak wytrzymałej podłogi na gruncie oraz odpornej na ścieranie posadzki jak w garażu. Wystarczy ustabilizować grunt lekką podbudową, a pasy pod koła samochodu wyłożyć kostką betonową.
Wiata na samochód nie wymaga również wznoszenia ścian i ich wykończenia zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz; to znacznie obniża koszty jej wykonania.
Wiata samochodowa jest dobrym rozwiązaniem dla właścicieli małych lub wąskich działek. Często jest to jedyny sposób, aby nie parkować auta pod chmurką.
Często wiatę wybiera się jako stanowisko dla kolejnego dodatkowego samochodu.
Na małej działce lekka, ażurowa konstrukcja wiaty nie "przytłacza" działki tak jak garaż o podobnych wymiarach.
Na dachu wiaty można zasiać roślinność. Taki zabieg powiększa biologicznie czynną powierzchnię działki, co pozwala wybudować większy dom, spełniając jednocześnie wymogi planu zagospodarowania przestrzennego terenu.
Zazwyczaj wiaty samochodowe są wolno stojące, ale mogą również przylegać do domu. Powinny być wtedy dopasowane do jego bryły. W przeciwnym razie nie będą wyglądać estetycznie.
Niektóre z konstrukcji wiat przylegających do domu wykonuje się tak, aby były jednocześnie zadaszeniem podjazdu.
Wiata może być też częścią ganku, a na jej dachu można zamontować kolektory słoneczne, służące do podgrzewania wody oraz ogniwa fotowoltaiczne, przetwarzające energię słoneczną na elektryczną.
Odpowiednio zaprojektowana wiata samochodowa może być jednocześnie składzikiem do przechowywania narzędzi ogrodniczych.
Do wyboru są wiaty jedno- i dwustanowiskowe. Można zlecić ich wykonanie stolarzowi lub specjalizującej się w tego typu zabudowie firmie. Producenci oferują również gotowe konstrukcje do samodzielnego złożenia.
Zazwyczaj wiata samochodowa ma dość prostą formę. Indywidualiści mogą jednak zamówić konstrukcje o nietypowym kształcie, na przykład łukowym.
Wiaty o powierzchni nieprzekraczającej 25 m2 można wznosić bez pozwolenia na budowę. Konieczne jest jedynie dokonanie zgłoszenia planowanego przedsięwzięcia do właściwego starostwa.