Czekają nas zmiany w meldunku. Jakie?

Od stycznia nastąpią zmiany w ustawie o ewidencji ludności. Nie są to jednak tak znaczące zmiany, jak zakładano, ale mogą one znacznie ułatwić mieszkańcom. Od 1 stycznia wniosek o meldunek będzie można wypełnić za pomocą internetu, dzięki czemu nie będzie trzeba stać w kolejkach. Jakie jeszcze zmiany czekają nas w przyszłym roku?

Według obowiązujących przepisów dotyczących ewidencji ludności od stycznia 2018 roku powinien zostać zniesiony obowiązek meldunku. Okazuje się jednak, że obiecywane zmiany nie dojdą do skutku i wielkiej rewolucji nie będzie. Wszystko za sprawą nowelizacji przepisów, które uchylają ten zapis. Do tej pory ustawa została zaakceptowana przez Sejm i Senat a w najbliższym czasie ma trafić na biurko prezydenta Andrzeja Dudy.

Czemu Rząd nie zdecydował się na zniesienie obowiązku meldunkowego? Meldunek znacznie ułatwia realizację obowiązków związanych choćby z emeryturami czy wyborami. Trzeba przyznać, że obowiązek meldunkowy to powszechna zasada w większości krajów europejskich. Dotyczy to m.in. Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Włoch, Chorwacji, Austrii, Wielkiej Brytanii jak i Łotwy, Litwy czy Bułgarii. Na szczęście w Polsce w przeciwieństwie do wielu europejskich krajów za niedopełnienie obowiązku meldunku nie są przewidziane sankcje.

Jakie zmiany czekają nas w 2018 roku?

Mimo że obowiązek meldunku pozostaje, po Nowym Roku można spodziewać się zmian. Jedną z nich jest możliwość wypełnienia wniosku meldunkowego przez internet. Rząd chce w ten sposób ułatwić procedurę, oszczędzając czas. Do tego celu powstanie specjalna e-usługa, dzięki której każdy posiadający profil ePUAP będzie mógł bez najmniejszego problemu zameldować się. Profil ten można założyć za pośrednictwem banku, wcześniej trzeba jednak sprawdzić czy bank, do którego należymy posiada taką usługę. Usługa jest całkowicie bezpłatna, a konto jest aktywne przez trzy lata, po upływie których należy przedłużyć jego ważność.

Nowością i ułatwieniem jest także jeden druk, który posłuży zarówno do zameldowania jak i wymeldowania. Do tej pory trzeba było wypełniać oddzielne formularze, dlatego też zmiana ma być sporym ułatwieniem dla mieszkańców.

Uzyskiwanie numeru PESEL - co się zmieni?

Zmiany mają także dotyczyć uzyskania numeru PESEL przez osoby ubiegające się o wydanie dowodu osobistego. Do tej pory osoby, które nie mają numeru PESEL musiały najpierw ubiegać się o jego przyznanie i dopiero wtedy mogły wnioskować o wydanie dowody osobistego.  Nowelizacja ustawy pozwoli na otrzymanie numeru PESEL razem z dowodem osobistym. Co ważne, PESEL otrzymają także cudzoziemcy, którzy zameldują się w Polsce zarówno na stałe jak i pobyt tymczasowy.

Ustawa dotycząca ewidencji ludności została już przegłosowana przez sejm i senat. Aby mogła wejść w życie musi być podpisana przez prezydenta. Jeśli nowelizacja ustawy zostanie zaakceptowana, przepisy będą obowiązywać już od 1 stycznia 2018 roku.

Więcej o: