Home staging - jak przygotować mieszkanie na sprzedaż

Home staging to przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu tak, by wyeksponować jego największe zalety. Staje się on coraz bardziej popularny, a efekty stosowania się do jego zasad przynoszą świetne rezultaty. Sprawdźcie, na czym polega home staging.

Home staging: co to takiego

Termin Home staging oznacza przygotowanie mieszkania do sprzedaży w taki sposób, by uwydatnić jego najmocniejsze strony i jak najlepiej zaprezentować je potencjalnym nabywcom lub najemcom. Niektórym może się wydawać, że jest to kosztowna usługa, jednak w rzeczywistości wysokie koszty w przypadku home stagingu nie są regułą. Zdarza się, że mieszkanie można przygotować niskim kosztem, bazując przede wszystkim na pomysłowości. Oczywiście, przeprowadzenie home stagingu z dużym budżetem jest łatwiejsze, jednak można osiągnąć wspaniałe efekty bez drogich mebli i dodatków.

Home staging to inwestycja, która zwróci się z zyskiem, dlatego warto się na nią zdecydować. Zdaniem ekspertów home staging zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży lub wynajęcia nieruchomości nawet o 40 procent. Ważne jest jednak, aby podczas jego przeprowadzania pamiętać o kilku najważniejszych zasadach, dzięki którym cały proces przyniesie oczekiwane efekty.

Home staging: pomyśl o nabywcy

Wbrew pozorom, home staging nie rozpoczyna się od zakupu mebli i dodatków - na to przychodzi czas później. Podstawową kwestią, o której trzeba zadecydować na samym początku, jest określenie grupy docelowej, do której chcecie skierować ofertę. W końcu inny styl aranżacji mieszkania będzie zachęcający dla singla, a inny dla rodziny z dziećmi.

Aby ułatwić sobie to zadanie, warto wypisać mocne i słabe strony swojej nieruchomości, uwzględniając nie tylko jej powierzchnię i rozkład pomieszczeń, ale też otoczenie i infrastrukturę. Jeśli w okolicy znajdują się modne bary i kluby, to mieszkanie będzie bardziej atrakcyjne dla młodych nabywców. Z kolei rodzice z dziećmi docenią bliskość przedszkola i placów zabaw. Kiedy już zdecydujesz dla kogo najlepsza będzie twoja nieruchomość, to jej aranżacja będzie o wiele łatwiejsza.

Home staging: uporządkowana przestrzeń

Jedną z czynności jaką trzeba wykonać podczas home stagingu, a która powinna być dla wszystkich oczywista, jest zrobienie porządku w mieszkaniu. Niestety, wciąż znaleźć można wiele ogłoszeń z ofertami nieruchomości, do których dołączone są zdjęcia zabałaganionych pomieszczeń (często pojawiającym się na nich elementem jest suszarka z suszącym się praniem). Jednak home staging to coś więcej, niż pozbycie się porozrzucanych przedmiotów - to przede wszystkim takie uporządkowanie przestrzeni, by osoba oglądająca nieruchomość nie czuła, że narusza czyjąś prywatną przestrzeń. Warto więc usunąć z wnętrz wszystkie prywatne pamiątki, zdjęcia, dziecięce zabawki i inne osobiste bibeloty. Taki zabieg sprawi, że potencjalny klient będzie mógł sobie wyobrazić jak sam zagospodaruje przestrzeń, jeśli zamieszka w tym mieszkaniu.

Aby uporządkować przestrzeń w celu home stagingu, dobrze jest też dobrać odpowiednią kolorystykę. Najlepiej stawiać na bezpieczne barwy, takie jak odcienie bieli, szarości i brązów (te kolory sprawiają, że większość osób czuje się dobrze w danym wnętrzu). Mieszkanie, którego wystrój utrzymany jest w takiej kolorystyce ma więc szansę na spodobanie się szerszemu gronu odbiorców. Mieszkanie w neutralnych barwach jednak nie musi, a nawet nie powinno być nudne. Można wprowadzić do jego wnętrza mocniejsze akcenty w postaci dodatków i elementów dekoracyjnych.

Home staging: pomieszczenia z przypisaną funkcją

Podczas oglądania mieszkania ogromną rolę gra wyobraźnia, która lubi wszelkie schematy, skojarzenia i uproszczenia. Z tego powodu tak istotne jest, by osoba oglądająca dane wnętrze, także na zdjęciach, była w stanie sobie wyobrazić w nim siebie, a równocześnie skojarzyć je z konkretną funkcją. Na przykład, pokój z łóżkiem powinien od razu pojawić się w wyobraźni jako sypialnia, czyli pomieszczenie służące wypoczynkowi. Home staging tego pokoju polega więc na tym, aby stworzyć w nim atmosferę kojarzącą się właśnie z sypialnią. Trzeba więc usunąć z niego niepotrzebne przedmioty zaburzające kompozycje, w tym chociażby zabawki.

Z kolei w kuchni połączonej z jadalnią i salonem warto wyznaczyć strefy. Można zrobić to kładąc dywan w części wypoczynkowej, a kuchnię oddzielić od jadalni listwą lub kładąc w tych strefach różne rodzaje podłóg. Strefy w pomieszczeniach można także wyznaczyć przy pomocą oświetlenia. I tak, na przykład, duża lampa nad stołem w części przeznaczonej na jadalnię podkreśli odrębność tej strefy.

Home staging: aranżacja do zdjęć

Jedną z większych trudności podczas home stagingu może okazać się zaaranżowanie przestrzeni w ten sposób, by na zdjęciach wyglądało jednocześnie uniwersalnie, przytulnie i domowo. Taki efekt osiągnąć można poprzez elementy, które dodadzą wnętrzom życia i charakteru, takie jak wazony z kwiatami, niedbale lecz efektownie rozrzucone na ławie czasopisma czy przerzucony "od niechcenia" przez oparcie fotela koc. Jeśli swoją ofertę kierujesz do par, możesz w kuchni stworzyć nastrój romantycznej kolacji, czyli rozstawić na stole zastawę stołową, zapalić świecie i udekorować stół kwiatami. W podobny, indywidualny sposób warto podejść do każdego pomieszczenia, aby oddać na zdjęciach jego wyjątkowy, a równocześnie bliski każdemu klimat.

Trzeba pamiętać, aby do ogłoszenia dodawać tylko zdjęcia wysokiej jakości i wykonywać je najlepiej przy świetle dziennym. Warto zainwestować w dobry aparat z dobrym obiektywem lub skorzystać z usług profesjonalnego fotografa, który posiada doświadczenie w wykonywaniu zdjęć na potrzeby home stagingu. Wszystko dlatego, że niektóre pomieszczenia są dość trudne do sfotografowania. Szczególnie problematyczne może być wykonanie ładnych zdjęć małym, ciemnym pomieszczeniom, w tym przede wszystkim łazience. Profesjonalny fotograf nie tylko wie, jak dobrze wykonać zdjęcie, by wydobyć z wnętrza to, co najlepsze, ale też posiada odpowiedni do tego sprzęt.

Home staging: jak napisać ogłoszenie

Nieodłącznym elementem home stagingu, równie istotnym co aranżacja wnętrz i wykonanie profesjonalnych zdjęć, jest odpowiednio przygotowane ogłoszenie. Jego podstawą powinien być chwytliwy tytuł, który zachęci do zapoznania się z treścią całego ogłoszenia. W tytule ogłoszenia, aby przyciągnął jak najwięcej zainteresowanych, dobrze jest zaznaczyć najważniejsze cechy wyróżniające twoją nieruchomość. Warto wspomnieć np., że mieszkanie jest po remoncie, podać jego metraż, liczbę pokoi czy informację o balkonie.

Jeśli chodzi o samą treść ogłoszenia, to powinna być ona przygotowana w ten sposób, by potencjalny klient mógł odnaleźć w nim jak najwięcej cennych informacji. Równocześnie, takie ogłoszenie powinno zachęcać do zainteresowania się nieruchomością. Ogłoszenie w ramach home stagingu musi więc zawierać jak najwięcej szczegółów, które podkreślają najlepsze strony lokalu. Warto używać takich sformułowań, jak: przestronne, nowoczesne, przytulne, zadbane, w zielonym i spokojnym otoczeniu, jasne, prestiżowe, słoneczne, dobrze skomunikowane, idealne dla rodzin z dziećmi, itp. Jeśli mieszkanie ma balkon lub przynależy do niego miejsce postojowe, to koniecznie trzeba o tym wspomnieć - to duże atuty, które dla wielu osób mogą być istotnymi elementami, od których uzależniają część swojej decyzji.

Home staging: prezentacja

Ważną i ostatnią częścią home stagingu jest prezentacja mieszkania. To od niej w dużym stopniu zależy, czy potencjalny najemca lub kupujący zdecyduje się na wybór twojej nieruchomości. Przed samą prezentacją konieczne jest posprzątanie i wywietrzenie mieszkania, a tuż przed spotkaniem można rozpylić przyjemny i delikatny zapach.

Co więcej, warto się też przygotować do spotkania już w czasie rozmowy telefonicznej z zainteresowanymi i zapytać ich o najistotniejsze szczegóły, w tym o preferencje dotyczące poszukiwanej nieruchomości. Do uzyskanych w ten sposób informacji warto nawiązywać w czasie prezentacji mieszkania, podkreślając te zalety nieruchomości, które mogą mieć dla gości największe znaczenie.

Na koniec spotkania dobrze jest dać oglądającym trochę swobody i zachęcić do tego, aby spokojnie rozejrzeli się po całej nieruchomości. Można też zapytać ich, co im się podoba w mieszkaniu, a co można by było jeszcze zmienić. Dzięki temu lepiej przygotujesz mieszkanie do kolejnych prezentacji i jeszcze lepiej rozwiniesz się w home stagingu.