Inspiracje: łódzkie święto designu

Ponad 70 wystaw, ponad 1400 obiektów, prezentacja prac przeszło 520 osób, około 45 tys. odwiedzających - oto najkrótszy bilans tegorocznej, siódmej już edycji Łódź Design Festival.

Hasło przewodnie październikowej imprezy - "It's all about humanity" - skupia uwagę na projektowaniu, w którym najistotniejsze są rola i definiowanie potrzeb użytkownika.

- Był taki czas, kiedy dla designu punktem odniesienia były elitarne koncepcje estetyczne. Flirtował z nimi, nie przejmując się przy tym sprawami zwykłych ludzi oraz ignorując pojawiające się wyzwania współczesności. Ten czas dobiegł już jednak końca. Dzisiaj, jak nigdy dotąd, projektowanie przesiąknięte jest humanizmem i zmierza ku egalitaryzmowi. - tłumaczy Małgorzata Żmijska, dyrektor programowa festiwalu.

Program rozpatrywany był w trzech wymiarach:

Spożywania, Zamieszkiwania i Empatii. Kuratorzy przygotowując wystawy badali to, gdzie i jak mieszkamy, co jemy i .skąd się wzięła tego forma oraz jak nasze codzienne problemy stają się punktem wyjścia do projektowania empatycznego. Na wystawie "ZA-MIESZKANIE. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń" przygotowanej przez Instytut Architektury zaprezentowano sposoby zamieszkiwania we współczesnym polskim mieście, które potencjalnie mogą być źródłem przemian społecznych. W ramach ekspozycji "Food | Design | Humanity" oraz odbywającej się pod tym samym tytułem konferencji Sonja Stummerer i Martin Hablesreiter pokali, że jedzenie może być traktowane jako produkt do zaprojektowania. Z kolei "DEEP NEED | empatia i projektowanie" to opowieść o metodach prowadzących do dobrego projektowania - skoncentrowanego na człowieku. Wybrane przez kuratorki (Magdę Kochanowską oraz Agę Szóstek) przedmioty i aplikacje powstały w wyniku zorientowanego na użytkownika podejścia projektanta.

Łódź Design Festiwal

to bez wątpienia największe w Polsce wydarzenie w całości poświęcone projektowaniu.

- Dostrzegają to nie tylko polskie ale i zagraniczne media, takie jak chociażby The New York Times czy prestiżowy miesięcznik Wallpaper. Festiwal prezentuje najnowsze światowe trendy w zestawieniu z polskim wzornictwem - od mody po formy użytkowe, grafikę i architekturę. - mówi Michał Piernikowski, dyrektor festiwalu.

Od 2008 r. towarzyszy festiwalowi konkurs make me!, który daje początkującym zdolnym projektantom możliwość zaprezentowania swoich prac szerszej publiczności. Laureatem tegorocznej edycji i zdobywcą głównej nagrody w wysokości 20.000 zł, ufundowanej przez Mecenasa Głównego, firmę Ceramika Paradyż została BEZA Projekt za projekt Beza Elementy - Plastry.

Wystawom towarzyszyło wiele wydarzeń. Na Remade Market można było nabyć oryginalne i wyjątkowe przedmioty bezpośrednio od ich autorów oraz porozmawiać z nimi o ich inspiracjach. Strefa Edukreacja dedykowana rodzinom z dziećmi to miejsce do kreatywnej zabawy i nauki. Od 2011 r. pozwala na tworzenie nowej jakości relacji międzypokoleniowej. W tym samym roku pojawił się must have, czyli plebiscyt i wystawa koncentrująca się na wyłanianiu i upowszechnianiu najlepszych polskich wdrożeń użytkowych. Nowością w programie była konferencja Biznes!Up, dająca przedsiębiorcom okazję do poznania najlepszych specjalistów zajmujących się budowaniem strategii w oparciu o design, projektowaniem doświadczeń czy opracowywaniem usług.

Organizatorem Łódź Design Festival jest Łódź Art Center oraz Urząd Miasta Łodzi. Mecenasem Głównym Ceramika Paradyż.

Więcej o: