Tablice biurowe - jak wybrać odpowiednie?

Różnego rodzaju tablice do zapisywania treści wykorzystywane są na świecie od zarania dziejów. Z początku służyły jako pomoc dydaktyczna, później stały się jednym z podstawowych akcesoriów biurowych. Nastanie cywilizacji cyfrowej bynajmniej nie zakończyło ich ewolucji.

W dobie komunikacji elektronicznej często nie doceniamy roli informacji "analogowych" -wydaje się, że w epoce przesyłania maili, telekonferencji czy umieszczania danych we wszelkich chmurach internetowych są one przeżytkiem. W rzeczywistości w wielu branżach niezbędne są informacje mające "fizyczną" postać.

Ewolucja tablic informacyjnych

Tablice znane nam z czasów szkolnych są stosunkowo nowym wynalazkiem, opracował je w 1801 r. James Pillans, dyrektor jednej ze szkockich szkół. W połowie XIX wieku były już spotykane w praktycznie każdej amerykańskiej placówce edukacyjnej. Wynalezienie pierwszej tablicy do pisania kredą wynikało z potrzeby prezentowania informacji przed szerszym gronem - do tej pory nauczyciele przechadzali się po klasach, weryfikując prace każdego z uczniów z osobna i dyktując im informacje do zapisania. Aby przyspieszyć ten proces, James Pillans opracował swoją tablicę, która błyskawicznie stała się wzorem dla pedagogów na całym świecie.

Białe tablice suchościeralne są późniejszym wynalazkiem. Pisanie na nich jest prostsze i bardziej przypomina używanie zwykłego długopisu, a ścieranie nie wymaga użycia gąbek nasączonych wodą. Zostały wprowadzone do użycia w latach osiemdziesiątych minionego stulecia i już po kilkunastu latach zastąpiły nieco przestarzałe zielone, brązowe czy czarne tablice w większości amerykańskich szkół. Równie szybko przyjęły się w biurach, umożliwiając przejrzyste prezentowanie wykresów, tabel czy haseł podczas spotkań.

Tablice suchościeralne

Magnetyczne tablice suchościeralne mogą być zarówno czysto funkcjonalnym, jak i nadającym styl rozwiązaniem. Oprócz tych najprostszych, w formie prostokątów o zwykle białym lub czarnym obramowaniu, można wybrać modele o bardziej efektownej linii, pozbawione ramy - dzięki temu tablica zdaje się unosić w powietrzu. Inne tablice, jak dostępne w ofercie słupskiej firmy AJ Produkty , mają umieszczoną z boku czarną, wełnianą tablicę informacyjną pozwalającą na przypinanie karteczek czy innych papierowych ogłoszeń.

Warto przyjrzeć się również tablicom suchościeralnym przeznaczonym do tworzenia planów miesięcznych czy tygodniowych - w ten sposób można znacznie ułatwić ustalanie obowiązków w trakcie realizacji projektu. Harmonogram może obejmować godziny, dzięki czemu pracownicy otrzymują namacalne przypomnienie o spotkaniach czy terminach. Warto przyjrzeć się małym tablicom suchościeralnym, które szczególnie skutecznie sprawdzą się w komunikacji między pracownikami z sąsiednich stanowisk - bez przeszkadzania w pracy pozostałym obecnym w biurze. Dzięki temu członkowie zespołu mogą skutecznie dzielić obowiązki czy ustalać dodatkowe spotkania.

Tablice korkowe i gabloty informacyjne

W zakładach pracy rewelacyjnie sprawdzają się też inne analogowe rozwiązania - mowa tu o standardowych tablicach korkowych oraz przeszklonych gablotach informacyjnych. Tablice korkowe - najbardziej klasyczne i charakterystyczne - powinny przede wszystkim być wykonane z takiego korka, który zagwarantuje samoodnawialną powierzchnię. Dzięki temu nie utraci ona z czasem świeżego wyglądu i nie będzie konieczności ukrywania dziur po pinezkach. Istnieją też modele tablic informacyjnych wykonanych z materiałów innych niż korek - na przykład z tkaniny lnianej, która nadaje jej bardziej elegancki wygląd. Niekiedy wykorzystuje się także filc, który jest dostępny w wielu wersjach kolorystycznych.

Godne uwagi są gabloty informacyjne, zwłaszcza te otwierane za pomocą kluczyka. Dzięki nim możliwe jest prezentowanie informacji także poza budynkiem: Gabloty takie są odporne na wodę i zabrudzenia, a także włamania. Ich wykorzystanie w holu wejściowym pomaga w przypominaniu pracownikom o stałych regulacjach.

Panele wyciszające i ścianki działowe jako tablice

Dźwiękochłonne panele wyciszające, obite tapicerką (zwykle z wełny lub tkaniny) nie tylko redukują hałas w miejscu pracy. Sprawdzają się także w podziale przestrzeni między pracownikami w biurach typu open space, zapewniając im więcej prywatności i zmniejszając liczbę oraz wpływ dekoncentrujących bodźców. Ponadto mogą służyć jako dodatkowy sposób na prezentację informacji - można do nich przyczepiać karteczki, tak samo jak do standardowych tablic z korka czy tkaniny. Dostępne są w różnych wersjach kolorystycznych, dzięki czemu łatwo jest dopasować je do charakteru pomieszczenia. Szukając panelu dźwiękochłonnego, warto przyjrzeć się, jaka jest jego klasa dźwiękochłonności, by wybrać taki, który w największym stopniu wyciszy odgłosy z pozostałych pomieszczeń. Cecha ta jest istotna także w biurach, w których roznosi się echo - panele je ograniczają.

Podobnie można wykorzystać ścianki działowe - wystarczy wybrać magnetyczną lub wykonaną z tkaniny. Część ścianek tego typu montuje się bezpośrednio przy biurku, dzięki czemu pracownik zyskuje dodatkową przestrzeń przed oczami. Warto rozejrzeć się za taką ścianką, która umożliwi umieszczanie informacji w zasięgu wzroku pracownika.

Pamiętajmy, że nawet w epoce informacji cyfrowej nadal zdecydowanie skuteczniej przyswajamy wiadomości umieszczone na papierze. Ponadto umieszczanie ogłoszeń w strategicznych punktach sprawi, że zostaną one zarejestrowane od razu na poziomie podświadomym, a powtarzane regularnie - np. podczas przechadzania się po korytarzu - na pewno pomogą pracownikom w usystematyzowaniu wiadomości i hierarchizacji działań. Wykorzystanie tradycyjnych metod przekazu nie oznacza zatem pozostawania w tyle.