Wybór bramy garażowej nie należy do najłatwiejszych. W końcu zależy nam na bezpieczeństwie, trwałości, solidnym wykonaniu, ale też estetyce. Chcemy, by brama garażowa posłużyła przez długie lata bez żadnej awarii. Pamiętajmy, że wjazd do garażu powinien być utwardzony.
Brama garażowa powinna komponować się z pozostałymi elementami domu Fot. Wiśniowski, materiały partnera
Skrzydłowa, segmentowa czy uchylna? Z napędem czy bez? Zdobiona czy nie? Wybór bram garażowych jest szeroki. Przed zakupem warto jednak poznać kilka kwestii.
Najczęściej wybieranym rodzajem bram garażowych są modele segmentowe, które dzięki piance poliuretanowej, która wtłaczana jest pomiędzy blachy, świetnie izolują. Bramy segmentowe nie zajmują miejsca w garażu, wykonane są z kawałka blachy trapezowej. Panele umieszczone w prowadnicach załamują się podczas otwierana i ustawiają pod sufitem, pozwalając na bezpieczny wjazd do garażu. Modele segmentowe są proste w obsłudze i nie kosztują wiele. Najtańsze modele bram garażowych kupimy już od 2500 złotych.
Brama uchylna wymaga wykorzystania wolnej przestrzeni wewnątrz garażu. Składa się z płata blachy, który podczas otwierania podnosi się jako cały element do góry. Ten model bramy nie ma zbyt wysokich właściwości termoizolacyjnych i najczęściej stosowany jest w nieogrzewanych garażach, ponieważ podczas otwierania byłyby zbyt duże straty ciepła. Montując bramę garażową uchylną warto ocieplić ją styropianem. Taki model kupimy już w cenie od 600 złotych.
Najłatwiejsze w montażu są bramy skrzydłowe, które mogą otwierać się i do środa i na zewnątrz. Mają one jednak wadę - zajmują zbyt dużo miejsca. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się na budowach, gdy stawiamy tymczasowy garaż z blachy.
Brama garażowa z napędem automatycznym zwiększy komfort użytkowania Fot. Wiśniowski, materiały partnera
Najczęściej wybieranym i najwygodniejszym rozwiązaniem przy otwieraniu i zmykaniu bram garażowych jest napęd automatyczny. Doskonale sprawdzi się w zimne, deszczowe i śnieżne dni – nie będziemy musieli wysiadać z samochodu, a gdy tylko znajdziemy się w pobliżu naszej posesji, bramę otworzymy za pomocą pilota. Świetnym rozwiązaniem jest zaprogramowanie na jednym pilocie zarówno możliwości otwierania bramy wjazdowej, jak i garażowej.
Cena napędu automatycznego to wydatek rzędu 500-2000 złotych.
Brama garażowa uchylna Fot. Wiśniowski, materiały partnera
Rodzaj bramy ma ogromny wpływ na utrzymanie temperatury w domu. Podczas otwierania za każdym razem do wewnątrza wpada zimne powietrze. Istotną kwestią jest cicha praca bramy. Z pewnością nikt nie lubi skrzypiących odgłosów, uciążliwych zarówno dla domowników jak i sąsiadów.
Pamiętajmy, by już na etapie budowania garażu zwrócić uwagę na wymiary. W pobliżu miejsca montażu bramy garażowej nie powinno być belek konstrukcyjnych, okien czy rur. By zamontować bramę z napędem automatycznym, garaż nie może mieć długości krótszej niż 3,3 m.
Rozmiar bramy garażowej powinien być na tyle spory, żeby łatwo było nam wjechać przez nią samochodem, bez wykonywania zbędnych manewrów. Minimalna szerokość bramy powinna wynosić 2,4-2,5 m. Jeśli mamy samochód terenowy, polecamy wybrać większą szerokość.
Bramy garażowe w białym kolorze zyskują coraz większą popularność Fot. wiśniowski, materiały producenta
Przy wyborze bramy garażowej ważny powinien być także jej kolor. Większości z nas zależy na spójnej aranżacji całej posesji. Brama garażowa, ze względu na dużą powierzchnię, jaką zajmuje, wyróżnia się na tle całego budynku. Kolor bramy powinien pasować do elewacji budynku i komponować się z kolorem ram okiennych oraz drzwi wejściowych. Najczęściej wybierane kolory to antracyt, dąb, orzech i coraz częściej biel.
Jeśli dopasujemy wszystkie elementy kolorystycznie, zyskamy naprawdę piękny efekt wizualny.