Maria Jeglińska-Adamczewska na rozpoczęciu wystawy 'Connected', która odbyła się 11 września 2020 roku w londyńskim Muzeum Designu. Fot. David Cleveland
Maria Jeglińska-Adamczewska to utalentowana polska dizajnerka znana z prostych oraz funkcjonalnych projektów. W tym roku zaproszono ją do akcji "Connected", która wyróżniła 9 architektów i projektantów z całego świata, odizolowanych w czasie pandemii. Efekt? Jej oryginalny stół z siedziskami Arco, który spełnił oczekiwania związane z połączeniem pracy i życia w domu, stał się częścią ekspozycji Muzeum Designu w Londynie. Można ją obejrzeć do 11 października 2020 roku. W ramach wystawy możliwa jest też wirtualna wycieczka.
Wystawa 'Connected'. Fot. David Cleveland
Na wystawie w Muzeum Designu znajduje się również osiem pozostałych prac, które stworzyli znani na świecie projektanci. Na przykład Studiopepe z Włoch zaprezentowało projekt o nazwie Pink Moon, w którym zainspirowano się wiosennym, różowym księżycem. Konstrukcja mebla łączy kontrastujące ze sobą intarsje na nogach stołu ze współczesnym siedziskiem, inspirowane ramkami do obrazów szkockiego projektanta, architekta i malarza – Charlesa Renniego Mackintosha. Projekt pokazany jest na powyższym zdjęciu, znajduje się mniej więcej na środku ekspozycji.
Ini Archibong ze Szwajcarii zaprojektował stół i ławę Kadamba Gate do stosowania na zewnątrz. Z metalową podstawą i ramą oraz roślinnie barwionym obiciem ze skóry, z obszytym obwodem. W projekcie użyto też trzech gatunków drewna: wiśni amerykańskiej, czerwonego dębu amerykańskiego oraz modyfikowanego termicznie dębu czerwonego.
Projekt 'Kadamba Gate'. Fot. David Cleveland
"Connected" to nie tylko projekt, ale eksperyment, którego pomysłodawcą i głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC). Od projektantów oraz rzemieślników zakładu Benchmark, którzy byli odpowiedzialni za produkcję mebli, wymagał innowacyjnego podejścia do realizacji zadań, zmodyfikowania metod działań i dostosowania się do warunków, jakie panowały w czasie "zamknięcia świata", spowodowanego pandemią COVID-19. Dlatego urzeczywistnienie wizji twórczych projektantów było możliwe wyłącznie dzięki komunikacji zdalnej, m.in. udziału w licznych wideokonferencjach. Były też inne ograniczenia. Projektanci mogli stworzyć meble z trzech gatunków amerykańskiego drewna liściastego: klonu, wiśni i czerwonego dębu.
Maria Jeglińska-Adamczewska: Dzięki współpracy z polską agencją PR Questia, na liście kandydatów pojawiło się moje nazwisko, które zostało ostatecznie zaakceptowane zarówno przez AHEC, jak i współorganizatora oraz kuratora wystawy – Muzeum Designu w Londynie. Jestem zachwycona możliwością współpracy z ludźmi pochodzącymi z tak różnych środowisk – to naprawdę wielkie nazwiska, które zmieniają świat designu.
Moja twórczość obejmuje bardzo różnorodne projekty: od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble, po aranżacje wystaw i dyrekcję artystyczną. Jednak zależy mi, by główną cechą wszystkich moich projektów była funkcjonalność. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami, pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń.
Analizowałam też typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni. Ostatecznie pojawił się projekt, który nazwałam Arco. Siedzisko oraz stół czerpią inspirację z form rzeźbiarskich, mebli Szejkersów i dzieł Doma Hansa van der Laana, holenderskiego mnicha, architekta i filozofa architektury. Podkreślają wyrazistą krzywą.
Stół został wykonany z najlepszej klasy amerykańskiej wiśni, z desek starannie dopasowanych pod względem usłojenia, obrobionych mechanicznie. Krzesło jest rzeźbiarskie i naśladuje krzywe ciała. Chciałam stworzyć "małą architekturę dla ciała". Zdecydowałam się użyć tylko jednego kształtu: łuku, powtarzanego poziomo i pionowo, aby utworzyć zarówno siedzisko, jak i stół, które stały się DNA projektu.
Stół z siedziskami 'Arco'. Projekt: Maria Jeglińska-Adamczewska. Fot. David Cleveland
W trakcie pracy nad projektem myślałam o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni oraz klonu poddanego obróbce parowej. Jednak ostatecznie, po konsultacjach z szefem zakładu Benchmark, Seanem Sutcliffem, zdecydowałam się na wiśnię. Uwielbiam jej kolor i usłojenie! Jasnoróżowa biel kontrastuje z twardzielem, który występuje w różnorodnych odcieniach – od głębokiej czerwieni, aż po kolor czerwono-brązowy albo jeszcze ciemniejszy, który może pojawić się pod wpływem promieni słonecznych. Dodatkowo prostota brył wymagała skontrastowania z drewnem, które ma widoczne usłojenie, tak aby zarówno forma jak też surowiec wzajemnie się uzupełniały i podbijały.
Przez długi czas wiśnia amerykańska cieszyła się też ogromnym uznaniem producentów mebli, ale ostatnio wyszła z mody. Szkoda. To materiał, który doskonale sprawdza się w produkcji mebli, ponieważ oferuje gładką, jednolitą fakturę i prosto-włókniste usłojenie. Dlatego tak bardzo chciałam jej użyć!
Siedzisko 'Arco' z łukowym oparciem. Fot. David Cleveland
Pandemia zmusiła każdego z nas do nowego spojrzenia na swoje domowe biuro czy warsztat, a także rzeczywiste potrzeby. Projekt "Connected" był fajną okazją do zaprojektowania czegoś dla siebie. Jednak głównym wyzwaniem była komunikacja wyłącznie cyfrowa, okazała się niezwykle angażująca. Nie miałam możliwości nawiązania fizycznego kontaktu z moim przedmiotami podczas ich wytwarzania w zakładzie. Projekty wykonane w ramach "Connected" zobaczyłam po raz pierwszy na otwarciu wystawy w londyńskim Muzeum Designu. Oczekiwanie na fizyczny kontakt z moimi przedmiotami było niezwykłym przeżyciem, okazało się też wyzwaniem.
Zaproszenie do udziału w projekcie otrzymaliśmy w połowie kwietnia. Sama koncepcja miała być gotowa pod koniec maja, tak żeby zakład Benchmark w Wielkiej Brytanii, który jest kuźnią rzemiosła drewnianego i jednym z największych brytyjskich producentów mebli, mógł ruszyć z prototypowaniem w czerwcu. Powstał wówczas pierwszy prototyp ze sklejki, który pozwolił sprawdzić ogólne założenia siedziska. Po kolejnych poprawkach i dyskusjach przygotowałam finalne rysunki do produkcji. W domowej pracowni wykonywałam też modele z kartonu, które miały za zadanie sprawdzić ogólne proporcje oraz wygląd stołu i krzesła.
Warto wskazać, że projekt "Connected" zakładał stworzenie jedynie tych elementów, które znalazły się na wystawie. Istnieje jednak możliwość rozwoju tej koncepcji poza projektem "Connected" – jeśli pojawi się producent mebli zainteresowany kolekcją Arco, to ja chętnie zaprojektuję nowe komponenty do ewentualnej serii.
Stół 'Arco' z wiśni amerykańskiej, który zaprojektowała Maria Jeglińska-Adamczewska. Fot. David Cleveland