Sauna parowa - jak korzystać?

Stres i zmęczenie dopada każdego. Ciężka praca, dużo zajęć, zajmowanie się domem i dziećmi, brak regularnego snu - to wszystko ma wpływ na stan zdrowia i samopoczucie. Poszukuje się sposobów na odstresowanie i wypoczynek. Jednym z rozwiązań na pozbycie się zmęczenia i stresu jest korzystanie z sauny parowej. Zobacz, na czym to polega i w czym może Ci pomóc.

Sauna parowa - sposób działania

Sauna parowa to jeden z rodzajów saun. Inaczej zwana jest też sauną mokrą lub łaźnią rzymską. W jej wnętrzu panuje temperatura 75 - 90 stopni Celsjusza oraz wilgotność powietrza od 20 do 40%. Duża wilgotność umożliwia łatwe oddychanie pomimo panującej tutaj wysokiej temperatury. Łaźnia parowa jest polecana zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają saunowanie.

W saunie parowej ustawia się specjalne piece do sauny. Wytwarzana w nich wysoka temperatura ogrzewa całe pomieszczenie. Jeśli w piecach znajdują się kamienie, dodatkowo można polewać je wodą. Wytwarza się wtedy para, która w połączeniu z wysoką temperaturą oddziałuje na organizm.

Sauna parowa - zalety

Sauna ogrodowa.Sauna ogrodowa. Fot. Shutterstock

Sauny ogrodowe to doskonały sposób na odpoczynek. Krótkotrwałe sesje pomagają wzmocnić odporność i hartują ciało. W łaźni parowej poczujesz się lepiej. Zwiększenie przemiany materii, usuwanie toksyn, oczyszczenie organizmu, oczyszczenie dróg oddechowych, załagodzenie przebiegu chorób skóry, poprawa krążenia - to tylko niektóre z pozytywnych efektów korzystania z sauny. Szczególnie dobroczynne właściwości sauny docenią osoby, które rokrocznie się przeziębiają. Sauna hartuje ciała i zapobiega chorobom i infekcjom. Dolegliwości zdrowotne wielu układów są łagodzone lub wręcz niwelowane dzięki regularnym sesjom saunowania.

Jak korzystać z sauny parowej?

Korzystanie z sauny nie jest jednak zadaniem, którego należy podejmować się nagle. Jak przed każdym zabiegiem medycznym, tak i przed skorzystaniem z sauny parowej powinieneś skonsultować się z lekarzem. Jeśli nie poinformuje Cię on o żadnych przeciwwskazaniach lub ograniczeniach, możesz śmiało korzystać z sauny.

Z sauny parowej warto korzystać dwa lub trzy razy w tygodniu. Sesje, zwłaszcza początkowe, nie powinny być długie. Z czasem czas przebywania w saunie można wydłużyć, nigdy nie powinien on jednak przekraczać 30 minut. Zobacz, jak należy przygotować się do saunowania i jak zachować się w trakcie korzystania z sauny parowej.

Z sauny korzysta się nago lub jedynie ubranym w ręcznik. Przed wejściem do sauny należy również zdjąć z siebie wszelką biżuterię, zegarek oraz ozdoby. Wysoka wilgotność i temperatura mogłyby spowodować oparzenia. Przed wejściem do sauny należy się dokładnie umyć w kabinie pod prysznicem. Nigdy też nie korzystaj z sauny pod wpływem alkoholu! Po wejściu, jeśli w saunie znajdują się już jakieś osoby, należy się przywitać i zająć swoje miejsce na ławeczce. Sauna to miejsce przygotowane do relaksu, ale też pomieszczenie w którym panują ekstremalne warunki. Rozmowy powinny być ograniczone, a czas spędzony w saunie powinien skupiać się na kontrolowaniu swojego ciała i oddechu. Pierwsze sesje w łaźni parowej powinny trwać 10 - 15 minut. Późniejsze sesje w łaźni mogą już trwać dłużej. Jeśli w saunie położyłeś się na ławce, na 2 - 3 minuty przed wyjściem koniecznie usiądź. Wychodząc, pożegnaj się z pozostającymi w saunie uczestnikami, a po wyjściu z sauny weź prysznic, umyj się dokładnie i koniecznie uzupełnij utraconą w czasie saunowania ilość wody.

Sauna parowa - przeciwwskazania do korzystania z sauny

Niestety, nie wszyscy mogą korzystać z sauny parowej i kąpieli, jakie sauna oferuje. Z sauny nie powinny korzystać osoby chore, mające przeziębienie lub źle się czujące. Przeciwwskazaniem będą też zaawansowane chory serca i układu krwionośnego, mocno postępująca choroba żylaków nóg oraz choroby skóry. Ze względu na ekstremalne warunki do oddychania z saunowania powinny też zrezygnować osoby z chorobami oddechowymi: astmą lub innymi chorobami płuc. Kobiety, które są w ciąży, również powinny na ten czas zrezygnować z kąpieli w saunie parowej.

Jeśli nie masz pewności, czy możesz skorzystać z dobroczynnych właściwości sauny, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Sprawdzi on, czy choroby, które masz, będą przeciwwskazaniem do korzystania z saun. Jeśli lekarz poinformuje Cię, że przeciwwskazania nie są duże lub nie ma ich wcale, śmiało możesz rozpocząć swoją przygodę z saunowaniem. Kąpiel będzie naprawdę przyjemna i zapewni Ci odprężenie, jeśli zachowasz też powyżej przestawione zasady. Wtedy będziesz mógł odpocząć i zrelaksować się, a multum korzyści z korzystania z kąpieli w łaźni będzie w zasięgu Twojej ręki.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.