Jak skutecznie odpoczywać? Mamy kilka pomysłów

Redakcja
02.08.2021 16:00
Żyjemy dziś w świecie, który narzuca nam zawrotne tempo, ciągły pośpiech, brak czasu na sen i odpoczynek. Coraz częściej zapominamy, że nie jesteśmy w stanie dobrze funkcjonować bez odpoczynku i relaksu. Chillout jest nam potrzebny do życia tak samo jak tlen. Gdy nam go brakuje umieramy- choć może nie dosłownie, ale jednak z czasem stajemy się cieniem samych siebie. Musimy nauczyć się odpoczywać, bo dobry odpoczynek to lepsza jakość życia. Jak odpoczywać i robić to efektywnie? Podpowiadamy.

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Często nie doceniamy roli jaką w naszym życiu odgrywa wypoczynek. Dzieje się tak dlatego, że zwyczajnie nie potrafimy odpoczywać. Komplety wypoczynkowe, sofie i narożniki do salonu w naszych domach, służą wyłącznie zniechęceni do ozdoby, a przecież nie taka jest ich rola. Warto uświadomić sobie jak ważną częścią naszego życia jest chillout i wrócić do nawyku wypoczynku po pracy.

Odpoczynek pozwala nam oderwać myśli od codziennego zabiegania, obowiązków i kłopotów. Sprawia, że możemy na chwilę zwolnić, złapać oddech i nabrać siły przed kolejnymi wyzwaniami jakie stawia przed nami życie. Mimo że być może zdajemy sobie nawet sprawę z tego jak ważny jest odpoczynek zwykle nie pozwalamy sobie na niego zbyt często. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nie potrafimy korzystać z relaksu i najczęściej nie mamy czasu na chillout. Wydaje nam się, że każda wolna chwila powinna być zaplanowana i praktycznie wykorzystana. Odpoczynek kojarzymy z nic nierobieniem, a to wydaje nam się niewłaściwe.

Naukowcy alarmują! Musimy nauczyć się wypoczywać, ponieważ jest to najlepsza inwestycja w nas samych. Reset ciała i ducha jest konieczny. Nieustanne zabieganie, praca na wysokich obrotach angażujących umysł może doprowadzić w skrajnych przypadkach nawet do wypalenia zawodowego, a nieustany stres obniża odporność organizmu, powoduje depresje i częste zaburzenia emocjonalne. Często mówi się, że jeszcze będzie czas by odpocząć lub że czas na relaks będzie na emeryturze. Niestety im bardziej jesteśmy zmęczeni, tym stajemy się mniej efektywni, znużeni i zniechęceni, a przez to musimy poświęcić więcej czasu na wykonanie danej czynności, zaniedbując jednocześnie swoje potrzeby i zdrowie.

Salon.Salon. Fot. shutterstock

Niech chillout wejdzie nam w krew

Zdarza się, że jakiś wewnętrzny głos, powtarza Ci uparcie, „To dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka". Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj wypoczynku i to jeszcze pod wewnętrznym przymusem wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący

Wsłuchaj się w siebie

Jeśli chcesz skutecznie wypocząć wsłuchaj się w siebie. Twój organizm sam podpowie Ci, kiedy potrzebuje wypoczynku Nie lekceważ tych sygnałów Postaraj się je wykorzystać. Stwórz swój własny rytm dnia postaraj się regularnie relaksować, wyznacz stałe godziny na chillout. Pamiętaj ludzki organizm lubię rutynę, jeśli pozwolisz mu na regularność odwdzięczy Ci się dużo lepszym funkcjonowaniem, większą koncentracją i wydolnością.

Umiejętność wypoczywania - jak odpoczywać?

Aranżacja salonu w skandynawskim stylu - przestronne wnetrza - duża jasna przestrzeńAranżacja salonu w skandynawskim stylu - przestronne wnetrza - duża jasna przestrzeń Fot. shutterstock

Odpoczywać można na różne sposoby. Na spacerze na plaży czytając książkę spacerując po lesie. Jedni lubią odpoczywa w domu w zaciszu salonu na wygodnej sofie lub kanapie. Inni odpoczywają najlepiej na świeżym powietrzu, uprawiając sport lub jogę. Odpoczynku potrzebujemy po każdej pracy aby nowe wyzwania podejmować z ochotą i nowym zasobem sił. Wypoczynek może być czasem dla rodziny proponuj wspólny spacer krótką wycieczkę za miasto lub wejście do kina. Rodzinne chwile chillout są najlepszą formę odpoczynku. Odpoczywając z najbliższymi dajesz im najlepszy prezent swój czas. Gdy postarasz się systematycznie wypoczywać zobaczysz jak wiele zmieni się w twoim życiu. Poczujesz się lepiej i będziesz szczęśliwszy.

Jaki jest sprawdzony sposób na skuteczne odpoczywanie po pracy? Może to być wyjazd na weekend lub krótki urlop. Kilka dni z dala od pracy problemów i codziennego natłoku spraw może być zbawienne. Mogą to być ćwiczenia na świeżym powietrzu, wyjście na basen, codzienne spacery z psem lub znajomymi. Jest wiele form odpoczywania. Znajdź taką która będzie odpowiadać Ci najbardziej. Pamiętaj by zadbać o chillout dla ciała i umysłu, zwłaszcza jeśli przez kilka godzin dziennie pracujesz przy komputerze.

Odłóż pracę na bok, choć na kilka minut dziennie zrelaksuj ciało i mózg, pozwól sobie na poczucie relaks, zobaczysz, że organizm podziękuje Ci za takie działania i odwdzięczy się stokrotnie.

Zbyt często nie doceniamy tych najprostszych form odpoczywania. A przecież podczas snu, spaceru, urlopu, wolnego południa lub innej aktywności, nawet takiej trwającej kilka minut, możemy zresetować umysł i ciało.

Więcej o: