Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Choć gust Polaków zmienia się z roku na rok, tak samo jak światowe trendy wnętrzarskie, polscy projektanci chętnie inspirują się lokalnym folklorem, przywracają do życia rzemieślnicze tradycje, eksperymentują z dawnymi materiałami i surowcami. Wszystko, co jest naturalne, ekologiczne, w stylu vintage i czerpie z lokalnego folkloru wciąż nas fascynuje. Cenimy sobie unikalne polskie wzornictwo, które nawiązuje do tradycji, a jednocześnie powstaje przy użyciu najnowszych technologii. Takich dzieł w naszym kraju nie brakuje. Polscy designerzy nie raz zostali docenieni za granicą i udowodnili, jak świetnie radzą sobie z różnymi projektami wzorniczymi.
Wielkanoc to jedno z najważniejszych polskich świąt religijnych i poza wymiarem duchowym niesie ze sobą wiele tradycyjnych elementów, głęboko zakorzenionych w polskiej kulturze. Dlatego powstaje na przykład sporo dekoracji wielkanocnych z ludowymi motywami, które odnajdują się w różnych aranżacjach wnętrz. Doskonale łączą prostotę formy z symboliką, a klimat, jaki tworzą takie wyroby, jeszcze mocniej oddziałuje właśnie w święta. Nie zawsze wykonują je najpopularniejsi polscy projektanci. Mnóstwo ciekawych produktów tworzą lokalni artyści, którzy dzięki nim spełniają swoje twórcze ambicje.
Tradycyjne polskie pisanki z jaj kurzych czy gęsich, ręcznie zdobione technikami charakterystycznymi dla danego regionu, powstają w wielu polskich domach od lat. Są malowane, skrobane, oklejane papierem lub tkaniną, a ich wyjątkowe wzory są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Odradzają się też dekoracje wielkanocne wykonywane z wikliny, ceramiki, koronki, papieru, drewna, płótna czy słomy. Koszyki, zastawy, świece czy serwetki wielkanocne chętnie eksponujemy w zestawieniu ze współczesnymi przedmiotami, tworząc ciekawe kompozycje, które podkreślają wyjątkowy nastrój świąt Wielkiej Nocy. Dziś, bardziej niż choćby kilka-kilkanaście lat temu, docenia się lokalne rękodzieło.
O ile posiadająca swą symbolikę zawartość wystrojonego, wielkanocnego koszyka, smak świątecznych potraw i cały rytuał towarzyszący świętowaniu są niemal niezmienne, to kompozycja atrybutów, elementy dekoracyjne prezentują się coraz bardziej interesująco. Najciekawszy trend to sięganie do ludowej tradycji i jej subtelne łączenie z nowoczesnym stylem dekoracji [...] Wycinanki, hafty, papieroplastyka, ceramika tradycyjna czy nawet wyroby kowalskie - wszystko to jeszcze przed kilkunastoma laty wydawało się skazane na muzealne gabloty. Jednak tak nie jest. Okazało się, że rękodzieło zdobywa coraz większe uznanie
- wyjaśnia Marta Wróbel, założycielka polskiej marki Folkstar, która produkuje różne elementy wyposażenia domu, bazując na łowickim folklorze.
Wielkanocne dekoracje Folkstar w stylu łowickim
Marta Wróbel pochodzi z Łowicza. To właśnie tradycje tego miasta, które były przekazywane w jej rodzinie z pokolenia na pokolenia, zainspirowały ją do stworzenia marki, która eksponuje łowicką sztukę ludową na różnych dodatkach do domu. W ofercie jej sklepu internetowego znajdują się też wielkanocne dekoracje. To między innymi pisanki, jajeczniki i dwojaczki, serwetki, koszyczki ozdobione łowickim wzorami.
- Kiedy byłam dzieckiem, w szkole uczono nas wycinać, tańczyć, chodziliśmy na wycieczki do spółdzielni sztuki ludowej, gdzie powstawały łowickie lalki, wycinanki, tkano na krosnach. Nie zastanawialiśmy się jednak nad tym, traktowaliśmy to na równi z lekcjami geografii czy matematyki. Wiele lat później zdałam sobie sprawę, że w Polsce sztuka ludowa jest spychana na bok. W Łowiczu było nieco inaczej, jednak w skali kraju sztuka ludowa nie była eksponowana. Kiedy zakładałam Folkstar chciałam zaprezentować nasze bogate dziedzictwo we współczesny sposób. Tę lukę dostrzegłam dzięki licznym podróżom po świecie - dodaje Marta Wróbel.
Wśród produktów Folkstar znajdują się też ceramiczne naczynia, tekstylia i inne elementy rękodzieła z łowickimi motywami.
- W wielu polskich domach, także w tych za granicą, wzrasta szacunek do rodzimych wyrobów rękodzieła ludowego, a stosowanie ich w nowoczesnej przestrzeni jest manifestowaniem własnej tożsamości. To również naturalna droga do odkrywania własnego stylu - podsumowuje Marta Wróbel.
Wielkanoc w stylu Kokofolk
Asortyment polskiej marki Kokofolk zdobią wzory łowickie, kaszubskie, krakowskie, śląskie, kujawskie, góralskie i wiele innych. Są produkty autorskie, dla których ludowy folklor był punktem wyjścia do stworzenia nowych oryginalnych motywów, pamiątki z Polski, a także przedmioty od ludowych mistrzów. Można nimi udekorować nowoczesne wnętrza, jak również te z dłuższą historią. To polskie rękodzieło inspirowane sztuką ludową, które wyróżnia feeria barw i wzorów.
Jakie wielkanocne produkty oferuje polska marka Kokofolk? Papierowe serwetki, bieżniki, świece, malowane tace, ceramikę, tekstylia i inne dodatki do domu z ludowymi wzorami. Są nawet krówki łowickie.
Taca drewniana 'Kogut niebieski'. Fot. Kokofolk.pl
Świece "Kocham Polskę"
Świece inspirowane polskim folklorem stworzyła polska marka Aroma Home. Dostępne są trzy linie zapachowe: Konwalia, Miód i Mak umieszczone w ozdobnych opakowaniach z trzema ludowymi motywami. Wszystkie świeczki mają bawełniany knot i roślinny, wegański wosk.
Nutą główną linii z czerwonym kogutem jest gruszka, mandarynka i czarna porzeczka. Dodatkowo uzupełnia ją róża, mak, jaśmin, piżmo, hiacynt i ylang ylang.
Świeca z kolekcji 'Kocham Polskę'. Fot. Aroma Home