Ojczyzną porcelany są Chiny, gdzie produkowano ją co najmniej od VII wieku, a receptura przez długi czas pozostawała ściśle tajna. Handel drogą morską, Jedwabny Szlak oraz ekspansje polityczne i geograficzne sprawiły, że kaolinowe wyroby zaczęły wzbudzać zainteresowanie mieszkańców starego kontynentu, przede wszystkim tych zamożnych.
W końcu w 1771 roku receptura produkcji porcelany została upubliczniona, a to przyczyniło się do niespodziewanego wzrostu zainteresowania i produkcji porcelany – fabryki zaczęły powstawać niemal w każdym kraju. Bliskie położenie Polski wobec Saksonii, a także zależności polityczne z dynastią Wettynów sprawiły, że wiedza o porcelanie i moda na jej używanie trafiła do naszego kraju stosunkowo szybko – już w 1783 roku ruszyła pierwsza fabryka w Korcu, która tworzyła liczące niekiedy po kilkaset elementów zastawy na możnowładcze stoły.
Starannie wyrobiona porcelana to uroczy przedmiot - niezwykle wytrzymały, o bardzo niskiej nasiąkliwości i dużej nieprzepuszczalności cieczy. Kolekcjonerzy porcelany mają swój sposób na odróżnienie dobrej porcelany od gorszego jakościowo fajansu – na nie chronione szkliwem miejsce nanosi się kropelkę atramentu, a jeśli po krótkim czasie da się ją zmyć pod bieżącą wodą, to znaczy, że mamy do czynienia z porcelaną, jeśli zaś plama zostaje to oznacza wyrób z fajansu. Porcelanę cechuje również wyjątkowy dźwięk, gdy np. zostanie lekko dotknięta nożem – porcelana „śpiewa" dźwięcznie i wysoko.
Na przestrzeni lat w Polsce powstało wiele fabryk porcelany, które zdobyły uznania zarówno w kraju, jak i za granicą. Produkcja porcelany w Ćmielowie rozpoczęła się w 1790 roku, a jej odbiorcami były głównie dwory szlacheckie. Już w połowie XIX wieku porcelana z Ćmielowa zdobyła ugruntowaną pozycję w Europie, zyskując liczne grono miłośników i zdobiąc setki stołów. Niedługo później ruszyła fabryka fajansu w Chodzieży, przez kolejne dziesięciolecia dostarczając jakże potrzebnych produktów dla tysięcy odbiorców. Obie fabryki przetrwały zawieruchę historii, w tym dwie wojny światowe i liczne globalne kryzysy, podtrzymując tradycję wytwarzania wyrobów wysokiej jakości.
Ćmielowskie Zakłady Porcelany wytwarzające do dzisiaj porcelanę należą do najstarszej w Polsce grupy fabryk wyrobów ceramicznych. Na przełomie XVIII i XIX wieku garncarz Wojtas vel Wojtos, założył w Ćmielowie dużą wytwórnię fajansu. W roku 1804 hrabia Małachowski, kanclerz wielki koronny, odkupił warsztat Wojtosa i założył profesjonalną fabrykę wyrobów fajansowych. Tak zaczyna się historia najsłynniejszej, najstarszej i funkcjonującej do dziś wytwórni porcelany w Polsce.
W latach 30. XX wieku fabryka w Ćmielowie produkowała dziesięć pełnych fasonów serwisów stołowych, garnitury do herbaty oraz kawy, komplety śniadaniowe, garnitury do owoców, ciast, ryb oraz serwisy dla lalek i rozmaite pojedyncze naczynia, takie jak koszyczki, kieliszki do jaj, puszki i wiele innych. Nazwy wielu zestawów zaczerpnięte zostały z rodzimej geografii, jak: Lwów, Gdańsk, Toruń, Poznań, Gniezno, Cieszyn, Ćmielów, czy Bałtyk, przypominające dziś patriotyczne fascynacje w odrodzonym państwie. Wytwórnia korzystała nie tylko ze wzorów opracowywanych przez własnych projektantów, ale także kupowała projekty i dekoracje artystów z zewnątrz. Po 1930 roku pojawiły się nowatorskie rozwiązania formalne i dekoracje w stylu art déco. Jednymi z popularniejszych serwisów były: Kaprys, Płaski i Kula projektu Bogdana Wendorfa.
Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, po koszmarze i stagnacji drugiej wojny światowej, w ćmielowskiej fabryce zrealizowano pionierski nowatorski w formie, dekoracji i technologii projekt. Fabryka wzbogaciła ówczesną sztukę dekoracyjną o kultowe już dziś tzw. figurki ćmielowskie, powstałe w kooperacji wytwórni i Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Były one szczególnym rodzajem odpowiedzi na polityczny okres odwilży, reprezentowały nowoczesną myśl plastyczną w stylistyce New Look. W 1955 roku w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego został zatrudniony rzeźbiarz Henryk Jędrasiak, który stworzył zespół złożony z młodych absolwentów warszawskiej ASP. W jego skład weszli: Hanna Orthwein, Mieczysław Naruszewicz i Lubomir Tomaszewski. To wtedy ci artyści młodego pokolenia przygotowali kolekcję modeli rzeźb porcelanowych mających pełnić funkcję współczesnego bibelotu. Wkrótce stały się one jednymi z najbardziej rozpoznawalnych dzieł warszawskiego Instytutu.
Chodzież to jedna z najstarszych marek polskiej porcelany. Początki działalności sięgają 1852 roku, kiedy to fabryka w Chodzieży produkowała naczynia fajansowe, w 1896 roku dodała do swojej produkcji porcelanę. Losy Chodzieskiej Manufaktury na przestrzeni wieków były burzliwe, firma przechodziła z rąk do rąk, aż w roku 1926 Spółka Akcyjna Fabryki Porcelany w Ćmielowie, stała się właścicielem Chodzieży i połączyła fabrykę porcelany i fajansu w jedną całość.
Po wojnie w latach 50 dzieje obu fabryk się rozeszły, aż do 2013 roku, kiedy to rozpoczął nowy rozdział w życiu fabryki. Wtedy to nastąpiło połączenie manufaktury w Ćmielowie z fabryką w Chodzieży, dzięki czemu powstała firma, będąca największym producentem cienkościennej porcelany w całej Europie.
Kolekcje Chodzieży to przykład "domowej porcelany" - klasyczne i nowoczesne projekty, które znajdują się na stołach milionów Polaków i sprawiają, że codzienność staje się wyjątkowa.
Produkcja w Łubianie uruchomiona została w 1969 roku. Specjalizacją zakładów jest produkcja porcelany hotelowej przeznaczonej głównie na eksport. Zakłady w Łubianie zaopatrują m.in. sieć hotelową Accor i inne hotele w Polsce, np. Hotel Marriott, Radisson Blu, Sheraton. Do asortymentu produkcji należy również porcelana domowa i tzw. galanteria porcelanowa charakteryzująca się elementami wzornictwa lokalnego haftu kaszubskiego.
Obecnie bez cienia przesady można stwierdzić, że polska porcelana to nasza globalna wizytówka. Aby się o tym przekonać, wystarczy uwzględnić fakt, że ponad 80 proc. produktów wytwarzanych przez spółkę Lubiana jest przeznaczonych na eksport m.in. do USA, Niemiec, Belgii, Francji i do Włoch.
Ćmielów Design Studio to innowacyjna pracownia wzornicza oficjalnie otwarta w 2013 roku jako nowa marka Polskich Fabryk Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież". Dyrektorem artystycznym pracowni projektowej jest Marek Cecuła - ceniony na świecie artysta ceramik i projektant. To pierwsze tego typu studio w Europie - twórcza przestrzeń otwarta na różnorodne działania: projektowanie, produkcję, eksperymentowanie, a także realizację projektów edukacyjnych i artystycznych. Ćmielowskie studio projektowe współpracuje z artystami z całego świata, tworząc niesamowite zestawy porcelany. Myślą przewodnią pracowni jest "Przemysł - sztuka - rzemiosło. Nowe oblicze polskiej porcelany". Celem jest łączyć współczesne artystyczne inspiracje, wielowiekową tradycję manufaktury ćmielowskiej ze szlachetnym materiałem. Wśród najbardziej docenionych kolekcji są m.in. "Nectar", "New Atelier", "Pogięta".
Polska Grupa Porcelanowa łączy potencjał dwóch przewodnich fabryk porcelany w Polsce w Ćmielowie i Łubianie. Ideą jej powstania w lipcu 2018 roku było zwiększenie dostępności wysokiej jakości produktów z wielopokoleniową tradycją. W ramach grupy funkcjonują cztery odrębne marki: Ćmielów, Lubiana, Chodzież oraz Ćmielów Design Studio. Konsolidacja mocy wytwórczych oznaczała stworzenie najsilniejszej na polskim rynku i wiodącej w Europie grupy producentów porcelany stołowej. Wysokie standardy jakościowe, inwestycje w najnowsze technologie, podążanie za współczesnymi trendami we wzornictwie, przy jednoczesnym poszanowaniu wielowiekowej tradycji i sprawdzonych rozwiązań, przesądzają o stabilnej pozycji rynkowej, którą zajmuje grupa.