Kupujesz w e-sklepach? Poznaj swoje prawa

Eksperci Merlin.pl opisali prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Warto poczytać, by uniknąć zbędnych niespodzianek
Zwrot towarów zakupionych w sklepie internetowym jest częstym tematem dyskusji i sporów. Nietrudno zauważyć, że wirtualny shopping znacząco różni się od zakupów tradycyjnych, toteż znajomość praw konsumenckich znacznie ułatwi poruszanie się w tej dziedzinie. Jakie prawa przysługują klientom internetowym?

10 dni na rozmyślania

- Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd - przyznaje Agata Czarnowska, specjalista ds. PR w Merlin.pl. - Każdy kupujący w sklepie internetowym ma bowiem prawo zwrócić towar w ciągu 10 dni, nawet jeśli nie stwierdzono w nim wad fabrycznych i uszkodzeń. Następnie wirtualny sprzedawca ma 14 dni roboczych na zwrot wpłaconej przez klienta kwoty.

Warto pamiętać, że odstępstwa od tej zasady dotyczą m. in. nagrań audiowizualnych, programów komputerowych po usunięciu oryginalnego opakowania i aukcji internetowych. Towar zakupiony poprzez aukcję internetową można natomiast zwrócić, kiedy wystawiony przedmiot został zakupiony w trybie "kup teraz".

Czym się rządzi prawo reklamacji?

Przedsiębiorca prowadzący e-sklep, zawsze ma obowiązek zapewnić swoim klientom możliwość zareklamowania nabytego towaru. W ciągu dwóch lat od daty zakupu, nabywca może złożyć reklamację. Składając reklamację, klient może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, odstąpienia od umowy a jeśli żadna z tych opcji nie jest możliwa, obniżenia ceny.

- Odpowiedzialność ta dotyczy wad związanych z cechami fizycznymi towaru, jak i jego funkcjami oraz właściwościami. To prawo przysługuje klientowi przez dwa lata, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy, kiedy dowiedział się o reklamowanej wadzie - tłumaczy Agata Czarnowska.

Kupujesz za granicą? Musisz to wiedzieć

Większy problem pojawia się podczas zakupów w sklepach zagranicznych, bo w tej sytuacji nie ma wspólnych przepisów w zakresie zwrotów towarów zakupionych w sieci. - O projekcie unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumentów była mowa już w październiku 2008 roku i wciąż trwają nad nią prace - mówi Agata Czarnowska. - Dokument przewiduje m.in., że do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa musi być dołączony formularz odstąpienia od umowy. Komisja chce też ujednolicenia terminu na odstąpienie od umowy i zapisania w gwarancji informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją.