"Współczesne warunki ekonomiczne i socjalne narzucają konieczność budowy zracjonalizowanych, małych mieszkań, których urządzenie za pomocą mebli tradycyjnych nie jest możliwe. Rozwiązanie tego problemu dotyczy stworzenia odmiennej koncepcji urządzenia wnętrza, która powinna spełniać następujące warunki: maksymalne wykorzystanie powierzchni mieszkalnej, maksymalna ilość funkcji, elastyczność w okładzie funkcjonalnym i wymiarowym, możliwość zachowania indywidualności wnętrza, wysoki walor plastyczny przy zachowaniu zasad kompozycji.” – podaje informator Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego z 1966 roku "Meble do Małych Mieszkań".
Po trudnych czasach PRL-owskich przemian, wiele zakładów produkcyjnych upadło lub zostało zmodyfikowanych, ale właśnie wtedy część młodych projektantów otrzymała swoją wielką zawodową szansę. Jednym z nich był Józef Chierowski, który zaraz po studiach na Wydziale Architektury Wnętrz PWSSP we Wrocławiu (obecnie Akademii Sztuk Pięknych) trafił do Dolnośląskich Fabryk Mebli w Świebodzicach (DFM). Produkowano tu ciężkie, masywne meble, a nowe oczekiwania projektowe podążały w kierunku nowoczesności – praktycznych i lekkich form mebli.
Tego mebla wypoczynkowego faktycznie pragnęli Polacy mieszkający w PRL-owskiej Polsce. Dlatego już od 1959 roku produkowany był seryjnie w DFM (niektórzy uważają, że od 1962 roku). W ciągu 8 lat powstało około pół miliona sztuk. To jeden z najsłynniejszych przykładów polskiego modernizmu, który potwierdza, że dobry design zawsze się obroni, bez względu na przeróżne ograniczenia. Jednak równie dobrym i pożądanym projektem PRL-u okazał się też stolik kawowy 366, który świetnie z nim współgrał. Te dwa meble Józefa Chierowskiego z kolekcji 366 tworzyły idealny duet salonowy do mieszkania. Miały minimalistyczny, nieco opływowy i wyrazisty kształt.
Jego lekka i przemyślana forma do dziś stylowo aranżuje przeróżne wnętrza – nowoczesne, retro czy też skandynawskie. W odświeżonej wersji produkuje go polska marka 366 Concept. Charakterystyczny trójkątny blat podkreśla ducha epoki PRL-u. Współczesne wersje stolika są wykonane ręcznie z litego drewna oraz dostępne w jaśniejszym i ciemniejszym kolorze.
W 1962 roku stolik wraz z dedykowanym fotelem był częścią zestawu do salonu – R-1378, który zaprojektował Janusz Różański – artysta niezwykle wszechstronny o bogatym dorobku, który za działalność na rzecz wzornictwa został nagrodzony Srebrnym Krzyżem Zasługi. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz w PWSSP w Poznaniu, współpracował m.in. z Przedsiębiorstwem Projektowo Konstrukcyjnym (PPKPM) i Centralnym Ośrodkiem Rozwoju Meblarstwa.
Stolik z kolekcji R-1378 to minimalistyczna forma z jesionu. Posiada nietypowy blat z poręczną tacą, którą można przesuwać w dowolnym kierunku. Po latach doczekał się reaktywacji za sprawą polskiej marki Politura, która od 2013 roku przywraca do produkcji ikony polskiego designu.
Potocznie nazywany także jamnikiem. To kultowy mebel PRL-u, który często zdobił polskie salony. Był ładny, praktyczny i solidnie wykonany z drewna bukowego. W latach 60. i 70. produkowany był w Obornickich Fabrykach Mebli w Obornikach Wielkopolskich, które należały do Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego w Poznaniu. Od 1950 do 1981 był to organ zarządzający branżą meblarską. Przedsiębiorstwo kierowało również zakładami w Słonawach i Szamotułach – ten w latach 1897-1939 należał do niemieckiej rodziny Koerpelów, która produkowała ławy i stoły, funkcjonował pod nazwą "Meblarnia Braci Koerpel".
Obecnie funkcjonuje tylko zakład w Słonawach, który od 2007 roku należy do nowej firmy – TAPPOL, która zajmuje się produkcją wysokiej jakości mebli tapicerowanych.
Jesionowy stolik ze szklanym blatem i zaokrąglonymi krawędziami został wyprodukowany przez Spółdzielnię Artystów Plastyków Ład, a zaprojektowała go Hanna Lachert – polska architektka wnętrz i projektantka mebli, która ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Kurzątkowskiego. Współpracowała m.in. ze Spółdzielnią Artystyczną Ład, Centralą Handlu Przemysłu Drzewnego i Instytutem Wzornictwa Przemysłowego.
Projekt kwadratowego stolika powstał w 1956 roku i po raz pierwszy zaprezentowano go w towarzystwie tapicerowanych krzeseł o kształcie muszelki, które również zaprojektowała Hanna Lachert. Tworzyły razem zestaw kawowy do mieszkania. Rok póżniej, w kwietniu 1957 roku pojawił się na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz, która odbyła się w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych na warszawskiej Zachęcie. Był jednym z 685 eksponatów. Nie doczekał się masowej produkcji.
– Nie pamiętam, kiedy dokładnie powstał ten projekt. Prototyp mamy od wczesnych lat 60. – wspominała żona Rajmunda Hałasa w rozmowie z marką Nowy Model, która prezentuje go na swoje stronie internetowej. Był wybitnym polskim artystą i projektantem mebli, architektem, który w 1989 roku uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego i pełnił w swojej karierze wiele funkcji kierowniczych. Dziś jego kultowe projekty mebli odtworzyły na przykład marki: Nowy Model i 366 Concept.
Stolik kawowy o wesołej nazwie – Kawa i Papierosy to niewielki i lekki mebel. Nogi wykonane są z toczonego drewna bukowego i wykończone olejem. Blat jest melaminowany, jego boczne, zaokrąglone krawędzie pokryte są czerwoną taśmą PCV, jak w prototypie z dawnych lat. Stolik wygląda bardzo elegancko. Pasuje do wielu aranżacji: retro, vintage, skandynawskiej, nowoczesnej.
To projekt dwóch artystów – Stanisława Lejkowskiego i Wacława Leśniewskiego, który powstał w latach 60. XX wieku dla Krakowskich Fabryk Mebli. Blat stolika ma wrzecionowaty kształt i jest wykończony czarnym matowym lakierem. Całość dopełniają cienkie bukowe nogi o kształcie stożka oraz półka.