POLA to seria ceramiki inspirowana abstrakcyjnym ¶wiatem op-artu oraz modernizmem. £±czy ona ¿ywe kolory z przestrzennymi wzorami. Ich powierzchnia piêknie wydobywa grê ¶wiat³a i cienia, a b³yszcz±ce i matowe faktury niesamowicie siê przenikaj±. Rêcznie szkliwione p³ytki urzekaj± barw± i g³êbi±. Gradientowe przej¶cia przypominaj± subtelne cieniowanie o³ówkiem. Pani Jurek udostêpni³a na swoim profilu film ukazuj±cy poszczególne etapy tworzenia ceramiki. Widaæ tu ogromn± rado¶æ tworzenia, a tak¿e precyzjê.
W tych ceramicznych dzie³ach z pogranicza abstrakcji i malarstwa figuratywnego odnajdujemy nawi±zania do twórczo¶ci Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza i Stefana Gierowskiego. W idei kolekcji zawarta jest fascynacja polskim ceramikiem Boles³awem Ksi±¿kiem. Dzia³aj±ca w £ysej Górze Spó³dzielnia Przemys³u Ludowego i Artystycznego Kamionka, któr± prowadzi³ we wspó³pracy z artystami, zajmowa³a siê produkcj± ceramiki artystycznej.
POLA, zarówno skal±, jak i koncepcj±, nawi±zuje do polskiej monumentalnej ceramiki lat 60. i 70. XX wieku. Inspiracj± dla kompozycji by³y plany architektoniczne utopijnych miast. Kompozycja zawiera elementy architektury modernistycznej – bia³e ¶ciany ze ¶wiat³em i cieniem, geometryczne podzia³y, struktury i otaczaj±c± zieleñ.
Inspiracj± do pracy by³y plany architektoniczne miast idealnych – jednocze¶nie piêknych i przera¿aj±cych, narysowane w kosmicznej skali. Odwo³ujê siê do modernizmu nie tylko dlatego, ¿e jest to wci±¿ ¿ywe dziedzictwo i dlatego, ¿e siê w nim wychowa³am, ale tak¿e dlatego, ¿e wyczuwam w nim ogromny, hipnotyczny ³adunek wiary, który dzi¶ wydaje siê niemo¿liwy.
- mówi Pani Jurek.
Dekoracyjna ¶ciana zdobi biurowiec w centrum Warszawy zaprojektowany przez pracowniê architektoniczn± Kury³owicz & Associates.